Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1323139_0001.png
1323139_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. januar 20142013-3898
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. oktober 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 21:

Ministeren bedes gøre rede for, hvem der i de enmandsbetjente Øresundstog itilfælde af brand/evakuering skal evakuere passagerer i kørestole.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB og DSB Øresund, der har oplyst følgende:”Ifølge DSB’s sikkerhedsinstruks (SIN af 25. oktober 2013) gælder, at ”ved kør-sel med tog uden togfører, overtager lokomotivpersonalet togførerens sikker-hedsmæssige opgaver”, herunder evakuering. Denne instruks er gældende påDSB’s fjern- og regionaltogsstrækninger, herunder også de strækninger hvorDSB allerede i dag kører enmandsbetjent, eksempelvis Svendborgbanen.I henhold til § 90 i Banedanmarks sikkerhedsreglement (SR) skal lokomotivfø-reren sikre, ”at passagererne advares mod at forlade toget og på egen hånd fær-des i eller ved spor og i muligt omfang sikre, at dette ikke sker, medmindretvingende grund, f.eks. brand gør det nødvendigt at lade passagererne forladetoget”.I tilfælde af brand/anden ulykke i et enmandsbetjent Øresundstog mellem Hel-singør og Københavns Hovedbanegård er således lokomotivføreren evakue-ringsansvarlig.I forbindelse med en eventuel evakuering af toget vil lokomotivføreren eksem-pelvis bede om assistance fra øvrige passagerer til at hjælpe med at evakueretoget.Ifølge SR § 90 skal lokomotivføreren tilkalde assistance via 112 eller ved at ala-mere stationsbestyreren. Når redningsberedskabet ankommer til ulykkesstedetvil redningsberedskabets indsatsleder stå for evakueringen af passagererne.
DSB har omkring dette et formaliseret samarbejde med beredskaber i heleDanmark, og som led i beredskabsuddannelsen medvirker DSB til, at bered-skabet bliver uddannet, i hvorledes der skal evakueres fra DSB’s forskelligematerieltyper og håndtering af situationer med eksempelvis nedrevne køreled-ninger.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr