Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1331771_0001.png
1331771_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. februar 20142013-4961
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. december 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 209:

I forbindelse med den netop overståede storm valgte Banedanmark at få ind-stillet togdriften i hele landet, belært af erfaringerne fra stormen/orkanen islutningen af oktober, hvor togdriften blev afbrudt mange steder af væltedetræer og nedrevne køreledninger. Vil ministeren i relation hertil tage initiativtil, at eldrift-servitutten gennemføres med den nødvendige konsekvens, såledesat togdriften kan opretholdes i mere eller mindre normalt omfang?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:”Servitutterne, herunder Eldriftsservitutten, stiller krav til naboer langs denelektrificerede jernbane, og med baggrund i diverse servitutter og stærkstrøms-reglementet kan Banedanmark pålægge naboer at beskære eller fjerne risiko-behæftet bevoksning/træer for egen regning. Dette håndhæves i nødvendigtomfang som en del af Banedanmarks forpligtelser for at sikre en stabil og sik-ker jernbanedrift.På Banedanmarks egne arealer rydder Banedanmark, i overensstemmelse medsikkerhedsnormerne for jernbanedriftens fritrumsprofil, bevoksning fra hverside af jernbaneskinnerne og udtynder bevoksningen ud til skel. Det gøres forat sikre, at togdriften kan opretholdes uhindret. Som supplement til dette fjer-ner Banedanmark vækst på yderligere tre meter, og derfra tyndes bevoksningerud til skel ved at nedbringe mængden af risikotræer og stabilisere bevoksningerigennem normbaseret drift og vedligehold for bl.a. at minimere stormfald. Somudgangspunkt bør der derfor ikke være træer på Banedanmarks arealer, derkan vælte og skade togtrafikken.For naboejendomme, der er pålagt eldriftsservitut, har Banedanmark påtaleretover for syge eller svage træer og kan kræve disse fjernet. Hvor der ikke er på-lagt servitut, går Banedanmark i dialog med grundejeren om fældning af træet.Ved træer, der kræver forholdsvis akut fældning, håndteres fjernelse af træet
med baggrund i gældende retspraksis, hvis ejeren ikke indvilliger i at fjernetræet.Ved ekstreme vindforhold kan det dog ske, at selv sunde træer vælter og gene-rer togtrafikken. I bekendtgørelse om lov om skove stilles der bl.a. krav til, atskovene drives bæredygtigt og til fremme af skovens sundhed, robusthed ogbiologiske mangfoldighed. Banedanmark kan derfor på naboejendomme ikkekræve sunde og raske træer fjernet, idet de som udgangspunkt ikke er til farefor jernbanen ved almindelige vejrforhold og storme. Banedanmark kan endvi-dere ikke pålægge en grundejer at fjerne et træ, der ikke er akut fare ved, hvisder ikke er en servitut.”Jeg kan oplyse, at der i ministeriet pågår overvejelser om mulighederne for, iforbindelse med en revision af jernbaneloven, at indføre en generel bestemmel-se, som under nærmere betingelser vil gøre det muligt for Banedanmark atforestå fældning af træer. Dermed kan risikoen for væltede træer minimeresyderligere. En sådan bestemmelse er i dag gældende på vejområdet.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke