Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1334765_0001.png
1334765_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. februar 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. december 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra (MFU) Anni Matthiesen (V).

Spørgsmål nr. 206:

I forlængelse af besvarelsen af TRU alm. del – spm. 129 bedes ministeren oply-se, hvor mange personer, der dagligt forventes at ville køre over henholdsvis enny togbro over Vejle Fjord og en ny togbro over Lillebælt. Ministeren bedesogså oplyse, hvor mange passagerer og bilister, der forventes dagligt at villekøre over en ny kombineret tog- og bilbro over Lillebælt?

Svar:

Jf. tidligere besvarelse af spørgsmål 129 (TRU alm. del) forventes ca. 5,1 mio.årlige passagerer at benytte en Vejle Fjord bro, hvilket svarer til, at næsten14.000 togpassagerer vil benytte broen hver dag. Broen vil desuden kommemange flere til gode i og med den er en forudsætning for gennemførelsen afTimemodellen.En ny tog- og bilbro over Lillebælt normeret til en toghastighed på 250 km/tmed tilslutning til den eksisterende bane ved Pjedsted skønnes, jf. ligeledestidligere besvarelse af spørgsmål 129 (TRU alm. del), at blive benyttet af 5,1mio. årlige togpassagerer mod Aarhus og 2,5 mio. årlige togpassagerer modEsbjerg om året. Dette svarer til ca. 22.000 daglige togrejsende over broen.Broen forventes at blive benyttet af ca. 41.000 køretøjer pr. døgn.Det bemærkes, at med en ny bro over Lillebælt vil de prioriterede korrespon-dancer i Aarhus, forstået som én omstigning ved samme perron og kort om-stigningstid på 5-10 minutter i begge retning mellem Superlyn og regionaltog,ikke kunne gennemføres, idet der ikke vil være kapacitet til en forbedret betje-ning i Østjylland, og der vil desuden mangle 1-2 minutter ift. Togfondens rejse-tider. Dertil kommer, at en kombineret vej- og baneforbindelse over Lillebæltinkl. landanlæg er skønnet til ca. 13 mia. kr. Til sammenligning koster en bane-bro over Vejle Fjord ca. 4,3 mia. kr. og har en rejsetidsgevinst på ca. 8-9 minut-ter. Broen giver således langt den største rejsetidsbesparelse pr. investeretkrone.
MedvenlighilsenSide 2/2
Magnus Heunicke