Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1291317_0001.png
1291317_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
18. oktober 20132013-3686
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. oktober 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 2:

Med henvisninghttp://www.tvmidtvest.dk/indhold/nul-hoejresvingsulykker-iskivebedes ministeren kommentere erfaringerne fra Skive, hvor man ikke harhaft en eneste højresvingsulykke siden man opsatte spejle på trafiklysmasterfor at forbedre højresvingende chaufførers mulighed for at overskue og følgecyklister frem mod krydset, og i forlængelse heraf bedes ministeren give enskønsmæssig vurdering af, hvad det ville koste at etablere dette på landsplan?

Svar:

Som jeg klart har meldt ud, mener jeg, at vi skal gøre, hvad vi kan for at kommehøjresvingsulykkerne til livs. Jeg har derfor, på baggrund af den seneste tidsulykker, igangsat en trestrenget indsats til forebyggelse af højresvingsulykker.Som det første ben har jeg bedt om et fælles oplæg fra Vejdirektoratet og Tra-fikstyrelsen, som sammen skal udforme en samlet strategi mod højresvings-ulykker, der både omfatter tiltag på kort og lang sigt.Som input til oplægget – og som indsatsens andet ben – afholder jeg den 22.oktober et interessentmøde med deltagelse af bl.a. transportbranchen. Tankener, at idéerne og konklusionerne herfra skal føde ind i arbejdet med oplæggetfra Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen.De gode idéer fra interessentmødet vil derudover kunne være med til at define-re rammerne for det tredje ben – et tværministerielt rejsehold af praktikere,der i løbet af 2013 indsamler best practices i andre europæiske lande.De tre indsatser vil således kunne indgå i et samlet katalog over indsatser, derkan igangsættes i samarbejde med kommunerne og branchen. Tiltag, som errelateret til infrastruktur, vil være en naturlig del af dette arbejde, hvor trafiks-pejle kan udgøre et af disse.For så vidt angår de konkrete erfaringer i Skive oplyser Vejdirektoratet, at detifølge deres ulykkesstatistik – som er baseret på ulykkesregistreringer foretaget
af politiet –ikkeer korrekt, at der ikke er sket ulykker med lastbiler i de pågæl-dende kryds, efter spejlene er sat op.Det er derudover Vejdirektoratets vurdering, at det statistiske grundlag, som vihar med trafikspejle i Danmark, ikke er tilstrækkeligt i forhold til at kunne vur-dere effekten af et sådant tiltag med sikkerhed.Som bekendt har jeg sammen med justitsministeren besluttet at sende et ek-sperthold af praktikere, der får til opgave at indsamle viden og best practicesom højresvingsulykker og mulige løsninger i lande, der ligner os. Det er oplagtat undersøge, om der eksempelvis i Holland – hvor der er gennemført mereomfattende forsøg med trafikspejle – kan påvises statistisk sikre effekter aftiltaget.Såfremt det kommende ekspertarbejde resulterer i en klar anbefaling om atopsætte trafikspejle, vil jeg bede Vejdirektoratet foretage et skøn over effekterog omkostninger af en udvidet ordning med spejlene her i Danmark.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr