Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1315632_0001.png
1315632_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
18. december 2013

Besvarelse af spørgsmål 190 alm. del stillet af Transportudvalget den

3. december 2013 efter ønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål:

Det fremgår af Konkurrencerådets afgørelse af 12. juni 2013, jf. TRUalm. Del – bilag 77, at Deutz og Diesel Motor Nordic adfærd ikke alenehar overtrådt de danske konkurrenceregler, men tillige EU-konkurrencereglerne. Endvidere fremgår det af Konkurrence- og Forbru-gerstyrelsens pressemeddelelse, at styrelsen agter at overgive sagen tilpolitiet med henblik på tiltalerejsning. Vil ministeren oplyse, om det stri-der mod Danmarks traktatretlige forpligtelser efter EU-retten, herunderprincipperne om EU-rettens forrang samt effekt-doktrinen, at bødeni-veauet i Danmark for overtrædelse af EU-konkurrencereglerne angiveligter markant lavere end det tilsvarende bødeniveau, såfremt Europa Kom-missionen havde tiltaget sig kompetencen i den foreliggende sag, hvilketEuropa Kommissionen kunne have gjort, fordi sagen tillige angår en al-vorlig overtrædelse EU-konkurrencereglerne.

Svar:

I henhold til Rådsforordning 1/2003 af 16. december 2002 om gennemfø-relse af konkurrencereglerne i traktatens artikel 81 og 82 (i dag artikel101 og 102) skal medlemsstaterne anvende EU-konkurrencereglerne, nårde anvender nationale konkurrenceregler på aftaler og praksis, der kanpåvirke handlen mellem medlemsstater.Inden for det europæiske konkurrencenetværk er der et system, der sikrerfordeling af sager mellem medlemsstaterne og Europa-Kommissionen tilden myndighed, der har de bedste forudsætninger for at behandle sagen. Ien sag som den mod Deutz og Diesel Motor Nordic, hvor virkningen afkonkurrencebegrænsningerne primært var i Danmark, er det naturligt, atdet har været de danske konkurrencemyndigheder, der har behandlet sa-gen.Rådsforordning 1/2003 regulerer selve anvendelsen af EU-konkurrencereglerne, men ikke medlemsstaternes sanktioner for overtræ-delse af EU-konkurrencereglerne. Medlemsstaternes konkurrencemyn-digheder anvender derfor de sanktioner, der er fastsat i national lovgiv-ning, når de træffer afgørelser om straf for overtrædelser af EU-konkurrencereglerne.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85EAN nr. 5798000026001[email protected]www.evm.dk
2/2
Eftersom der ikke er fælles EU-regler for sanktioner på området, er derikke nogen konflikt med princippet om EU-rettens forrang. Det er ikkeuforeneligt med EU-retten, at der er forskelle i brugen af straf, så længesanktionerne er effektive og afskrækkende og dermed er i overensstem-melse med effektivitetsprincippet.Jeg kan i øvrigt oplyse, at Folketinget vedtog en ændring af konkurrence-loven pr. 1. marts 2013, hvorefter det danske bødeniveau er blevet forhø-jet. Grundbeløbet for en mindre alvorlig overtrædelse vil herefter være optil 4 mio. kr., og for en alvorlig overtrædelse fra 4 mio. kr. til 20 mio. kr.mens grundbeløbet for en meget alvorlig overtrædelse vil være fra 20mio. kr. og opefter.Det nye bødeniveau vil i mange tilfælde betyde en tidobling af bøderne iforhold til tidligere. I tillæg hertil er der efter de danske regler mulighedfor at give bøder til fysiske personer, og i kartelsager vil der kunneidømmes fængselsstraf på op til seks år.