Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1317293_0001.png
1317293_0002.png
J.nr. 13-6075919Den 20. december 2013
TilFolketinget –Transportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 162 af 28. november 2013 (alm. del).Spørgsmålet er omtrykt den 29. november 2013 (ændret adressat). Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen(V).
Jonas Dahl/Lene Skov Henningsen
1/2
Spørgsmål
Hvad vil det skønsmæssigt indbringe den danske stat i årligt provenu fra uden-landske bilister, hvis man – på baggrund af de kommende nye vejbenyttelses-afgifter i Tyskland for personbilers kørsel på motorvej – indfører en enkel,østrigsk inspireret vejbenyttelsesafgift for kørsel på det danske motorvejsnetmed personbil, hvor man betaler 75 kr. for en 10 dages vignet,200 kr. for en 2måneders vignet og 750 kr. for en årsvignet?
Svar
Skatteministeriet er bekendt med planerne i Tyskland om indførelse af motor-vejsafgifter for personbiler, men har imidlertid ikke kendskab til de nærmeredetaljer i forslaget. Den østrigske vejbenyttelsesafgift er en vignetafgift forkøretøjer med totalvægt op til 3,5 ton for benyttelse af motorveje og motortra-fikveje. Lignende systemer findes i andre EU lande dels for personbiler mv.,dels for lastbiler mv. til godstransport. Danmark deltager således sammen medfire andre lande (Belgien, Luxembourg, Nederlandene og Sverige) i Eurovig-netten, der er en elektronisk vignette for lastbiler mv. med totalvægt på 12 tonog derover til vejgodstransport.Regeringen har sammen med Enhedslisten og Dansk Folkeparti i juni 2012nedsat en Trængselskommission. I kommissionens betænkning fra september2013 anføres det, at landsdækkende roadpricingvurderes at være det redskab,der indeholder det største potentiale i forhold til reduktion af trængselspro-blemer. Regeringen har noteret sig anbefalingen af roadpricing, men er samti-dig betænkelige ved, om omkostningerne og risici ved at gå forrest står målmed de fordele, som en sådan ordning vil føre med sig. Regeringen støtterderfor ikke indførelsen af roadpricing på nuværende tidspunkt. Hvis omkost-ninger og risici fremover reduceres, vil det blive genovervejet. Regeringen øn-sker heller ikke på indeværende tidspunkt at arbejde for indførelse af motor-vejsafgifter. Erfaringerne med sådanne systemer både fra en kommende ord-ning i Tyskland og fra andre EU-lande med lignende ordningerkan dog indgåved evt. fornyet overvejelse i Danmark.Der foreligger således ikke et konkret forslag til en dansk motorvejsafgift medspecifikation af takster, takststruktur, administration, information, salg og di-stribution mv. Dertil kommer, at Skatteministeriet ikke har mange informatio-ner om kørsel med udenlandske køretøjer på danske motorveje. Jeg henviser iden forbindelse til besvarelse af 29. juni 2012 fra tidligere skatteminister ThorMöger Pedersen på SAU, alm. del, spørgsmål 595. Af de nævnte grunde er detikke umiddelbart muligt at skønne over omkostninger og provenu ved indfø-relse af en dansk motorvejsafgift.
2/2