Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1315702_0001.png
1315702_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
18. december 20132013-4682
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. november 2013 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 158:

Ministeren bedes oplyse, hvorledes nedgangen i antallet af driftsklare IC4-togvil påvirke den køreplanlagte togdrift i 2014, hvor der er forudsat indsættelse afet betydeligt antal driftssikre IC4-tog?

Svar:

Jeg har bedt DSB komme med bemærkninger. DSB har følgendebemærkninger:”Som nævnt i bemærkningerne til spørgsmål 156 er leverancebilledet dynamiskog ændrer sig løbende. Der er således ikke tale om en generel nedgang i antalletaf togsæt, der leveres til driften, hvilket fremgår af DSB’s løbende IC4-statusser.DSB har lavet en ambitiøs IC4-køreplan for 2014, men det er DSB’sforventning, at det vil være muligt at komme op på at levere det nødvendigeantal IC4-togsæt til driften i starten af 2014.Da mængden af togsæt, der indgår i driftspuljen, er udfordret aktuelt, har DSBforeløbigt reduceret det planlagte IC4 forbrug frem til udgangen af januar medfire togsæt:To IC4 togsæt erstattes af MR togsæt på Aalborg Nærbane (I weekendererstattes to IC4 togsæt med IC3 togsæt på strækningen Aalborg-Frederikshavn)Et IC4 togsæt spares ved at enkelte X-lyn afgange reduceres fra to til ettogsætEt IC4 togsæt spares som reserve i Kastrup som følge afnedformeringen af X-lyn”
Jeg henholder mig til DSB’s oplysninger.Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr