Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1325993_0001.png
1325993_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. januar 20142013-4681
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 155:

Er ministeren opmærksom på de færdselssikkerhedsmæssige problemer detskaber, at mange nyere biler automatisk tænder kørelyset foran på bilen, udenat baglygterne bliver tændt, med det resultat, at en hel del biler kører rundtuden tændte baglygter, også når det er mørkt, og vil ministeren i så fald tageinitiativ til at sikre, at det bliver lovpligtigt, at baglygterne også tændes automa-tisk i de biler, der har automatisk tænding af kørelys?

Svar:

Jeg vil starte med at oplyse, at regler om f.eks. anvendelse af lygter i og udenfor lygtetændingstiden hører under Færdselsloven og derved min kollegajustitsministeren.Jeg er enig i, at det kan være problematisk, at baglygterne ikke tændes automa-tisk, når en bilist anvender kørelys. De fælleseuropæiske regler om kørelyslyg-ter medfører imidlertid, at der ikke kan indføres skærpede bestemmelser iDanmark for kørelyslygter, og EU-reglerne forpligter Danmark til at accepterekøretøjerne, når de er godkendt i henhold til disse regler.På EU-niveau har man forståelse for problematikken vedrørende manglendebaglys ved brug af kørelyslygter, og jeg kan oplyse om, at man er ved at imple-mentere nye fælleseuropæiske regler for nye biler med krav om, at nærlyset(herunder baglygterne) automatisk skal tænde i mørke og usigtbart vejr.Trafikstyrelsen, der administrerer reglerne vedrørende tekniske krav til køretø-jer, oplyser, at der i 1990 i Danmark blev indført krav om anvendelse af kørelysuden for lygtetændingstiden. Som kørelys kan anvendes såkaldte nærlyslygter,tågeforlygter, kørelyslygter eller nærlyslygter med reduceret spænding. De tek-niske krav til lygterne er fælleseuropæiske.Ved brug af nærlyslygter eller tågeforlygter tændes baglygterne automatisk,mens baglygterne ikke tændes ved brug af kørelyslygter.
Kørelyslygter er på nye biler typisk såkaldte LED-pærer formgivet specielt, såbilen får et karakteristisk udseende. Kørelyslygter anvendes for, at andre trafi-kanter kan se bilen, mens nærlyslygter/tågeforlygter anvendes for, at bilistenbedre kan orientere sig om trafik- og vejforhold.Som det nævnes i spørgsmålet, kan ulempen ved kørelyslygter være, at noglebilister, der anvender kørelyslygter uden for lygtetændingstiden, glemmer attænde nærlyset (og dermed baglygterne) i lygtetændingstiden.Jeg kan oplyse, at Trafikstyrelsen har opfordret Rådet for Sikker Trafik til, atfremtidig lygteinformation vil indeholde oplysninger til førere af biler med kø-relyslygter om, at de skal tænde nærlyset i lygtetændingstiden.På nogle biler med kørelyslygter er det muligt at få værkstedet til at program-mere bilen, så baglygterne er tændt sammen med kørelyslygterne.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr