Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1304201_0001.png
1304201_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
26. november 20132013 - 2991
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 142:

Vil ministeren udarbejde en sammenligning af prisudviklingerne på kollektivebilletter i de 3 byer København, Aarhus og Odense under ét henholdsvis hverfor sig, hvor der er korrigeret for inflation fra 2007 til 2013?Spørgsmålet har været stillet i folketingsåret 2012, jf. TRU alm. del - spm.766.

Svar:

I tabel 1 fremgår udviklingen af gennemsnitstaksterne i de tre største byer de-flateret med forbrugerprisindekset.Tallene viser den gennemsnitlige takstud-vikling for henholdsvis Aarhus Amt, Fyns Amt samt HT/HUR frem til og med2006 og herefter for trafikselskaberne Midttrafik, FynBus samt takstområdeMovia Hovedstaden.Tabel 1. Gennemsnitlig takstudvikling i København, Odense ogÅrhus 2001-2013 deflateret med forbrugerprisindekset2001200220032004200520062007200820092010201120122013*
KøbenhavnAarhusOdenseSamlet**
100100100100
104101105103
109102110107
121106115115
122110118118
123115120120
124116121121
123116121121
125118123123
126119124123
125118123122
126118123123
129117123124
* Det er forudsat for 2013, at halvdelen af rejserne med mulighed for ”off peak” rabat foretages ”offpeak”, hvor der gives 20 pct. rabat, jf. svar til TRU 765.** Vægtet med befolkningstallet i de tre kommuner.Kilde: Tal indberettet af trafikselskaberne til Trafikstyrelsen i fm takststigningsloftet samt regnskabs-indberetninger.
Takstudviklingen fra 2003 til 2004 er påvirket af bortfald af det særlige stats-tilskud til takstnedsættelser.Trafikstyrelsen fører tilsyn med, at den gennemsnitlige takst år for år ikke sti-ger med mere end det såkaldte takststigningsloft. Takststigningsloftet har væ-ret gældende siden takstskiftet til 2008 og har medført, at taksterne rundt ilandet udvikler sig meget ensartet, jf. tabel 1. Takstloftet forhindrer ikke, at
enkelte rejsehjemler kan stige mere end loftet. Det indeks, som fastsættertakststigningsloftet, afspejler omkostningsudviklingen i branchen, og afvigerderfor fra forbrugerprisindekset. Takststigningerne kan derfor afvige fra for-brugerpriserne, hvilket eksempelvis kan skyldes svingninger i brændstofpriser-ne.Det skal bemærkes, at effekten af ”off peak” rabatten vil vokse i takt med atrejsekortet bliver udrullet og øvrige rejsehjemler evt. afskaffes.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr