Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1305939_0001.png
1305939_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
29. november 20132013-4513
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 140:

Ministeren bedes redegøre for, om det vil være muligt at gøre den midlertidigestation ved Roskilde Vest permanent, og hvad vil det koste?

Svar:

Jeg har forhørt mig hos Banedanmark angående den midlertidige station vedRoskilde Vest, og fået følgende svar:”Banedanmark kan oplyse, at det ikke er muligt at gøre Roskilde Vest til enpermanent station i den udformning, som den midlertidige station havde. Denmidlertidige station havde en enkelt perron, hvor togene til og fra Københavnvendte, mens strækningen mellem Roskilde Vest og Holbæk var spærret. Per-ronen var beliggende i det spor, som normalt anvendes af tog, der kører i ret-ning mod vest.For at opføre en permanent station ved Roskilde Vest, er større investeringernødvendige, idet der vil være behov for to perroner, så der også er en perron forde tog, der kører i østlig retning fra Holbæk mod København. Denne perronskal forbindes til forpladsen via en ny gangbro over de øvrige tre spor, somforsynes med elevatorer og trapper.Udgifterne til etablering af en permanent station ved Roskilde vest, vil skøns-mæssigt være ca. 125 mio. kr. I denne beregning indgår udgifter til etablering afforplads, samt parkering til 400 biler, som ved den midlertidige station. Udgif-ter til eventuelle yderligere passagerfaciliteter, som eksempelvis kiosk, perron-tag, overdækning af gangbro mv. er ikke medregnet.Stationen vil udelukkende blive betjent af tog på strækningen København-Holbæk/Kalundborg, da det vil kræve en sidetrækning af et spor over en langstrækning, at etablere perroner for togene på strækningen København-Ringsted.
Det er Banedanmarks forventning, at der givet at stationens næropland ikke isig selv kan forsvare anlægget af en ny station, primært vil være tale om en de-cideret Parker og Rejs-station. Dette kan betyde, at de 400 parkeringspladserikke vil være tilstrækkelige, og der må derfor påregnes ekstraudgifter til anlægaf et større antal parkeringspladser. Derudover bør der foretages trafikmodel-beregninger for at estimere forholdet mellem det forventede passagertal påstationen og det tidstab, som de øvrige passagerer i de standsende tog påføres.”Derudover vil jeg henvise til den analyse af stationsstrukturen, som Trafiksty-relsen er ved at færdiggøre. Her anlægges et helhedsorienteret perspektiv påstationsåbninger, herunder også muligheder for stationsåbninger ved Roskilde.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr