Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1304251_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
26. november 20132013-4513
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 139:

Ministeren bedes oplyse, hvilke konsekvenser etablering af S-tog til Roskilde vilhave for regionaltogene og den samlede betjening af Roskilde Station?

Svar:

Trafikstyrelsen har i 2011 udarbejdet en screening af mulighederne for S-togsbetjening af Roskilde og Helsingør. Den viser, at en S-togsforbindelse tilRoskilde vil muliggøre en væsentlig bedre betjening af Roskilde Station medbåde flere og hurtigere tog end i dag.Uden S-tog til Roskilde forventes det, at Roskilde Station i spidstimen vil blivebetjent af 11 regional- og fjerntog mod København efter åbningen af den nyebane København-Ringsted og udbygningen af Nordvestbanen.Med S-tog til Roskilde forventes det, at Roskilde Station i spidstimen vil blivebetjent af op til 16 tog i timen – altså op til 5 mere end i dag. Disse tog vil forde-le sig med 10 regional- og fjerntog mod København samt 3-6 S-tog afhængigt afdet ønskede niveau for S-togsbetjeningen.S-togsbetjening af Roskilde station vil medføre kortere rejsetider for de mangerejsende mellem Roskilde og de S-togsbetjente byer på Vestegnen, da de ikkevil skulle skifte tog undervejs. Dertil kommer, at mange rejsende med regional-og fjerntog vil få kortere rejsetid mellem Roskilde og København, da der iscreeningen forudsættes færre regionaltogsstop på Høje Taastrup og Trekronerog ren S-togsbetjening af Hedehusene.
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr