Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1302482_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. november 20132013-4504
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 133:

Ministeren bedes i forlængelse af svar på TRU alm. del - spm. 836 (2012-2013),redegøre for med hvilke hastigheder et tog skal passere tunnelen under Store-bælt, hvis der skal være 9 kanaler i timen, og om dette er muligt i dag med hhv.IC3/IR4, IC4, godstog og fremtidigt togmateriel.

Svar:

Banedanmark oplyser følgende:”Der er i dag – med det nuværende miks af tog og hastigheder – 9 kanaler itimen over Storebælt.Maksimalhastigheden for persontog på Storebæltsforbindelsen er i dag 140km/t i tunnelen og 180 km/t over Vestbroen. Gennemsnitshastigheden for lyn-tog, der ikke standser i Korsør og Nyborg, er ca. 140 km/t. For persontog, derstandser i Korsør og Nyborg, er gennemsnitshastigheden ca. 112 km/t.Maksimalhastigheden for godstog er normalt 100 km/t, for enkelte dog 120km/t. Gennemsnitshastigheden for godstog uden stop i Korsør og Nyborg er ca.82 km/t og for godstog med stop i enten Korsør eller Nyborg ca. 70 km/t.Det vil fortsat være muligt at køre med ovennævnte hastigheder, hvis alle de nikanaler i timen udnyttes. Andet fremtidigt materiel forventes ikke at forværremuligheden for at udnytte alle ni kanaler”.Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr