Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1307610_0001.png
1307610_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
3. december 20132013-4485
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra (MFU) Anni Matthiesen (V).

Spørgsmål nr. 129:

Ministeren bedes oversende en oversigt over, hvor mange togpassagerer derforventes at få gavn af en ny Lillebæltsbro i forhold til hvor mange togpassage-rer man anslår, vil få gavn af en ny togbro over Vejle Fjord?

Svar:

De to løsninger kan ikke sammenlignes. Med en bro over Vejle Fjord kantimemodellen gennemføres med rejsetider på 2 timer mellem København ogAarhus og prioriterede korrespondancer til 25 byer. Med en ny bro over Lille-bælt vil de prioriterede korrespondancer i Aarhus ikke kunne gennemføres, dervil ikke være kapacitet til en forbedret betjening i Østjylland og der vil desudenmangle 1-2 minutter ift. Togfondens rejsetider.En ny Lillebæltsbro til 250 km/t tilsluttet ny bane over Vestfyn og eksisterendebane ved Pjedsted skønnes ifølge den senest foreløbige og opdaterede analysefra Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet at gavne ca. 5,1 mio. passagerer mod Aar-hus og 2,5 mio. passagerer mod Esbjerg, mens ca. 5,1 mio. passagerer skønnesat få direkte gavn af en Vejle Fjord bro. Broen over Vejle Fjord vil dog kommehele landet til gode i og med den er en forudsætning for gennemførelsen afTimemodellen som foreslået i Togfonden DK.Det skal bemærkes, at Trafikstyrelsens seneste skøn for en ren baneforbindelseover Lillebælt er ca. 9 mia. kr. og at broen ved 250 km/t giver en rejsetidsge-vinst på godt 7 minutter for rejsende mod Aarhus og knap 4 minutter for rej-sende mod Esbjerg. Til sammenligning koster en banebro over Vejle Fjord ca.4,3 mia. kr. og har en rejsetidsgevinst på ca. 8-9 minutter. Vejle Fjord-broengiver således den største rejsetidsbesparelse pr. investeret krone.Der er endvidere en række yderligere ulemper ved ikke at vælge en ny bro overVejle Fjord. For det første får man ikke de prioriterede korrespondancer tilHerning og Struer. For det andet vil togene ”klumpe sammen” på den gamlestrækning ved Vejle Station, som ikke vil have kapacitet til de mange tog, hvis
der samtidig skal være gode skiftemuligheder. For det tredje får ikke mulighedfor direkte forbindelser mellem Aarhus og Esbjerg, og man får ikke mulighedfor op til kvarters-drift i regionaltrafikken mellem Aarhus og Trekantsområdet.Medvenlighilsen
Side 2/2
Pia Olsen Dyhr