Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1307606_0001.png
1307606_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
3. december 2013
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Anni Mathiesen (V).

Spørgsmål nr. 128:

Ministeren bedes oversende en oversigt over, hvilke tidsbesparelser der vilkunne nås ved at bygge en ny Lillebæltsbro, herunder hvad en sådan løsning vilkoste med og uden mulighed for, at biler også vil kunne bruge en sådan bro?

Svar:

Trafikstyrelsen oplyser, at rejsetidsgevinsten er godt 7 minutter ved en forbin-delse til 250 km/t over Lillebælt tilsluttet ny bane over Vestfyn.Af Togfondsrapporten fremgår et foreløbigt skøn på ca. 5 minutter for en for-bindelse til 200 km/t med tilslutning ved eksisterende bane ved Kauslunde ogeksisterende bane ved Pjedsted.En ren baneforbindelse inkl. landanlæg og tilsluttet ny bane over Vestfyn ogeksisterende bane ved Pjedsted skønnes af Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet idet senest foreløbige og opdaterede anlægsoverslag at koste op mod ca. 9 mia.kr. En kombineret vej- og baneforbindelse over Lillebælt inkl. landanlæg er afTrafikstyrelsen og Vejdirektoratet i det senest foreløbige og opdaterede anlægs-overslag skønnet til op mod ca. 13 mia. kr.Der er imidlertid en række yderligere ulemper ved ikke at vælge en ny bro overVejle Fjord. For det første får man ikke de prioriterede korrespondancer tilHerning og Struer. For det andet vil togene ”klumpe sammen” på den gamlestrækning ved Vejle Station, som ikke vil have kapacitet til de mange tog, hvisder samtidig skal være gode skiftemuligheder. For det tredje får man ikke mu-lighed for direkte forbindelser mellem Aarhus og Esbjerg, og man får ikke mu-lighed for op til kvarters-drift i regionaltrafikken mellem Aarhus og Trekants-området.Medvenlighilsen
Pia Olsen DyhrSide 2/2