Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1307608_0001.png
1307608_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
3. december 20132013-4485
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra (MFU) Anni Matthiesen (V).

Spørgsmål nr. 127:

Ministeren bedes oversende en oversigt over, hvor mange minutter der kanspares ved at superlyntoget benytter den eksisterende linjeføring uden stop iFredericia, Vejle og Horsens? Desuden udbedes et overblik over tidsbesparel-sen, hvis superlyntoget kører gennem Odense hhv. Aarhus uden at standse.

Svar:

Jeg går ud fra, at der med spørgsmålet menes en timemodel uden en ny broover Vejle Fjord.Med en ny Vejle Fjord bro får manfor det første en meget mere lige linjeføringaf banen, hvilket giver en umiddelbar tidsbesparelse på 8-9 minutter. For detandet giver broen mere banekapacitet og dermed større robusthed i togtrafik-ken. Risikoen for forsinkelser bliver mindre, og det betyder at ”køreplanstilæg-get” i køreplanen kan reduceres. Herved spares yderligere 3-4 minutter.Såfremt Superlyntoget ikke stopper i Odense kan der spares ca. 3 minutter,men da Odense er et af de største rejsemål for Øst/Vest-rejser vil det undermi-nere ideen i timemodellen – og mindske passagergrundlaget for de investerin-ger, der allerede er besluttet, i timemodellens første etape fra København tilOdense. I Aarhus skal togene på grund af banegårdens indretning skifte køre-retning og skal derfor under alle omstændigheder stoppe. Hvis toget ikke skalind og vende i Aarhus kræver det anlægsinvesteringer i nye baner ved Aarhus.Det skal dog understreges, at hvis toget hverken skal stoppe i Odense eller Aar-hus, så vil toget have meget begrænset relevans for passagererne og dermedryger hele ideen med timemodellen. Dels er de store passagerstrømme er mel-lem hovedbyerne København – Odense – Aarhus og Aalborg, hvorfor disse byerbør være omfattet af timemodellens Superlyn, og dels er ideen at binde Dan-mark tættere sammen, hvilket mest effektivt gøres ved hurtige forbindelsermellem de store byer og prioriterede korrespondancer derfra.
MedvenlighilsenSide 2/2
Pia Olsen Dyhr