Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1307992_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
4. december 20132013-4485
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra (MFU) Anni Matthiesen (V).

Spørgsmål nr. 122:

På motorvejene kan det tydeligt konstateres, at borgerne ønsker at transporteresig med bil - hvilken sikker plan har ministeren for, at mange flere i fremtidenvil vælge tog som følge af regeringens togplan?

Svar:

Jeg kan oplyse, at de trafikale effekter af Togfondens projekter er baseret påmodelkørsler i den Landstrafikmodel, som er blevet etableret i henhold til afta-len om ”En Grøn Transportpolitik” mellem regeringen, V, K, DF og LA. Jeg kanogså oplyse, at DTU Transport har vurderet, at resultaterne er valide til vurde-ring af Timemodellen.Årsagen til at flere i fremtiden vil vælge toget frem for bilen er de markant hur-tigere rejsetider, som timemodellen medfører. Med timemodellens tog vil mankunne komme fra København til Vejle 1 time og 36 minutter. Ifølge Krak vilsamme tur tage 2 timer og 26 minutter i bil. Rejsetiden er en meget vigtig pa-rameter for passagererne, og derfor vil det betyde overflytning fra vej til bane,når togturen fremover på mange strækninger, vil tage markant kortere tid endbilturen.Det vurderes at mindst 25 procent af den trafikvækst, der samlet genereresmed timemodellen, vil være overflyttet fra biltrafik.
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr