Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1307988_0001.png
1307988_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
4. december 20132013-4485
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra (MFU) Anni Matthiesen (V).

Spørgsmål nr. 121:

Hvor sikker er ministeren på, at der virkelig er et behov for en togbro over VejleFjord, herunder hvor mange rejsende forventes at få glæde af den nye linjefø-ring?

Svar:

Hvis man ønsker en bedre togbetjening af store dele af Midt- Øst- og Vestjyl-land er det nødvendigt at etablere en bro over Vejle Fjord.Hvis Timemodellen mellem Odense og Aarhus skal realiseres, er alternativet atbygge en ny bro over Lillebælt og en ny bane uden om Horsens. Denne løsninger meget dyrere og giver ikke samme trafikale muligheder som en Vejle Fjordbro. Der vil således være en markant længere tosporet strækning uden overha-lingsmuligheder end med Vejle Fjord broen. Det giver mindre kapacitet og ro-busthed for togtrafikken i Østjylland, hvilket igen begrænser muligheden for atlave en god køreplan for passagererne.Samlet set er der altså rigtig mange gode grunde til at etablere en ny Vejle Fjordbro. Jeg har for overskuelighedens skyld listet en række af de centrale pointernedenfor:Uden en Vejle Fjord bro vil de prioriterede korrespondancer til Herningog Struer ikke kunne opretholdes. Det vil sige, at de mange togpassage-rer, der skal mod Herning og Struer vil få en længere samlet rejsetid,fordi regionaltogene ikke længere passer sammen med TimemodellensSuperLyn.Uden en Vejle Fjord bro vil togene ”klumpe sammen” på den gamlestrækning ind omkring Vejle By og på Vejle Station, som ikke vil haveplads til de 5-6 tog, der forventes på stationen på samme tid, hvis dersamtidig skal være gode skiftemuligheder.
Uden en Vejle Fjord bro vil man ikke længere opretholde mulighed fordirekte forbindelser mellem Aarhus og Esbjerg.Uden en Vejle Fjord bro vil der ikke kunne gives en god og rettidig be-tjening via en evt. ny bane til Billund Lufthavn med op til 3 tog i timengennem Grejsdalen samt gode skiftemuligheder til Superlyn i Vejle. Al-ternativet kan dermed være at reducere betjeningen af Vejle Station.Uden en Vejle Fjord bro vil der ikke være mulighed for en hyppigere re-gionalbetjening fra Aarhus til Trekantområdet med op til kvarterdriftpå strækningen – sådan som det er muligt med oplægget til TogfondenDK.Det vil ikke være muligt at finansiere alternativer til Vejle fjord broenindenfor Togfonden DK. Det er blevet foreslået, atman i stedet for enny Vejle Fjord bro etablerer en ny Lillebæltsforbindelse samt udretningaf banen ved Horsens. Det vil koste 11-13 mia. kr. for en ren baneløs-ning og 15-17 mia. kr. for en kombineret vej- og baneløsning.
Side 2/2
Jeg kan derudover oplyse, at det fremgår af togfondsrapporten fra september2013, som er offentliggjort på Transportministeriets hjemmesidewww.trm.dk,at Trafikstyrelsen forventer at der årligt vil være 5,1 mio. rejsende over den nyVejle Fjordbro svarende til ca. 14.000 pr. årsdøgn.
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr