Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1307986_0001.png
1307986_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
4. december 20132013-4485
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra (MFU) Anni Matthiesen (V).

Spørgsmål nr. 120:

Hvad er ministerens begrundelse for, at regeringen vil prioritere en tidsbespa-relse på 10 minutter frem for at sikre tog til tiden, samt sikre billigere billetpri-ser i forbindelse med regeringens togplan?

Svar:

Det synes uklart hvilken tidsbesparelse på 10 minutter der henvises til.Det skal bemærkes, at der med Togfonden DK anlægges en række nye baner,herunder en ny bro over Vejle Fjord, som gør det muligt at sætte hastighedenpå banen markant op. Den nye baneinfrastruktur bidrager samtidig til at sikremere kapacitet og dermed en højere regularitet. Udbygningerne af infrastruk-turen skal således sikrebådehurtigere rejsetidogtog til tiden.Samtidig vil jeg også gerne understrege, at Trafikstyrelsens og Banedanmarksrapport om Togfonden DK med al tydelighed understreger, at Togfonden DKsamfundsøkonomisk er en rigtig god ide. Togfondens projekter har således enintern rente på 5-7 procent og en solid positiv nettonutidsværdi.Desuden bliver den samlede driftsøkonomi i togtrafikken forbedret betragteligtmed fuldførelsen af Timemodellen. Den kortere rejsetid betyder en langt mereeffektiv udnyttelse af togmateriel og personale, hvorfor billetindtægterne sam-let set vil overstige omkostningerne. Samlet set vurderes der at være en årligdriftsøkonomisk gevinst på 150 mio. kr. Dermed vil der som noget helt nyt idansk togtrafik med Timemodellen og Togfonden DK opnås en togdrift, hvordriftsudvidelser er økonomisk bæredygtige.Det bemærkes endvidere, at Togfonden DK finansieres gennem et engangsbe-løb fra en harmonisering af beskatningen af kulbrintevirksomhed i Nordsøen.Billigere billetpriser er en årlig udgift, som ikke kan betales med en engangs-indtægt.
Regeringen har desuden sammen med Enhedslisten og Dansk Folkeparti sikretbilligere billetter i den kollektive trafik med aftalen om takstnedsættelser oginvesteringer til forbedring af den kollektive trafik af 12. juni 2012, som bl.a.indebærer 20 procents rabat på rejsekortrejser udenfor myldretiden indenfor ettakstområde.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr