Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1307984_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
4. december 20132013-4485
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra (MFU) Anni Matthiesen (V).

Spørgsmål nr. 119:

Hvilke økonomiske konsekvenser forventes det at få for Vejle og trekantsområ-det, at togene, der bliver en del af regeringens togplan, ikke stopper i dette om-råde? Og hvad ville det alternativt betyde for Trekantsområdet økonomisk, hvisde nye lyntog fik lov til at gøre et eller flere stop i området?

Svar:

Jeg vil umiddelbart vurdere, at færdiggørelsen af Timemodellen med Togfon-den DK vil have betydelige positive økonomiske konsekvenser for Vejle og Tre-kantsområdet. Der vil således være positive effekter for mobiliteten- også påarbejdsmarkedet – når f.eks. rejsetiden mellem København og Vejle reduceresfra 2 timer og 4 minutter i dag til 1 time og 36 minutter med Timemodellen.Jeg kan yderligere oplyse, at de nye Superlyn i Trafikstyrelsens køreplansek-sempel i Trekantsområdet bl.a. vil stoppe i Vejle, Fredericia og Kolding, ligesom disse byer vil have det samme – eller flere – antal afgange som i dag.
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr