Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. december 20132013-4484
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra (MFU) Anni Matthiesen (V).Spørgsmål nr. 117:
”For nogle år siden blev DSB nødt til at indføre flere stop mellem Københavnog Aarhus, fordi der kun var 40 procents belægning på togene. Mener ministe-ren at forholdene har ændret i en sådan grad, at togene i dag kan fyldes i for-bindelse med regeringens togplan?”Svar:
Jeg tror spørgeren tænker på et særligt nonstop lyntog, der for nogle år sidenblev indsat morgen og aften mellem Aarhus og København for at finde anven-delse for IC4 togene i en overgangsperiode.Erfaringerne var atypiske, og generelt ligger udnyttelsen af togene i landsdels-trafikken da også betydeligt højere. De fleste rejser mellem København og Aar-hus foregår således med lyntog, som jo netop springer en række stationer overpå Sjælland og Fyn, og hvor gennemsnitlig 82 pct. af pladserne i 2012 blev ud-nyttet. Det er en ret høj udnyttelsesprocent.Forudsætningerne for at tiltrække flere passagerer til togtrafikken øges mar-kant med den planlagte forbedring af banenettet, jf. Togfonden DK. Indførelseaf Timemodellen med meget hurtige tog, som mødes i store knudepunkter påfaste minuttal og med prioriterede korrespondancer til øvrige dele af banenet-tet, vil forbedre togtrafikkens attraktivitet. Det bliver klart hurtigere at tagetoget end bilen i mange flere relationer end i dag.Forbedringerne vil sikre grundlaget for en høj udnyttelsesgrad i togsystemet påtrods af indsættelsen af flere og større tog.
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr