Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1314548_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
17. december 20132013-4482
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra (MFU) Anni Matthiesen (V).

Spørgsmål nr. 116:

”Hvor mangeekstratog regner ministeren med, at der skal indsættes for atkunne køre to parallelle baner på en evt. kommende togbro over Vejle Fjord, oghvad vil det koste at køre med disse yderligere tog, og vil omkostningerne fordisse ekstra tog retfærdiggøre den forventede tidsbesparelse?”

Svar:

Der påregnes anvendt i alt 18 togsæt i de passagertog, som skal køre via broenover Vejle Fjord. I Timemodellen forventes der samlet brug for omkring 45togsæt med 350 – 450 pladser.Det er kun marginalt flere togsæt, end der skulle bruges i den tilsvarende trafikuden Timemodellen. Det beskedne merbehov afspejler, at de hurtigere rejseti-der i kraft af ny forbedret infrastruktur, herunder broen over Vejle Fjord, gørdet muligt at få en større produktion ud af materiellet, end man ellers ville havefået.Af samme årsag kan meromkostningerne inkl. afskrivninger, ved at køre medde ekstra tog, begrænses til ca. 100 mio. kr. årligt. Da de samlede ekstra ind-tægter vurderes til ca. 350 mio. kr. årligt, bliver der samlet set tale om en klardriftsøkonomisk forbedring. Også når udgifterne til vedligeholdelse af den nyeinfrastruktur på andre 100 mio. kr. om året trækkes fra, er der stadig tale om etårligt overskud på omkring 150 mio. kr. årligt.Herudover stilles broen over Vejle fjord også til rådighed for godstog. Godstra-fik drives på forretningsmæssigt grundlag, hvorfor den marginale økonomiskegevinst tilfalder de pågældende banegodsvirksomheder.MedvenlighilsenPia Olsen Dyhr