Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. november 20132013-4481
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra (MFU) Anni Matthiesen (V).Spørgsmål nr. 114:
Ministeren bedes oversende en oversigt over den forventede ekstra CO2-udledning ved kørsel på to parallelle togbaner sammenlignet med kørsel på énsom i dag, i forbindelse med den ønskede togbro over Vejle Fjord?Svar:
Den nye togbro over Vejle Fjord vil ikke øge CO2-udledningen fra togdriften,men vil tværtimod alt andet lige reducere udledningen. Det skyldes, at banenslængde med den nye bro forkortes med 14 km i forhold til banen over Vejle. Dedirekte tog vil som følge heraf spare ca. 200.000 togkilotmeter årligt.Som det fremgår af den Togfondsrapport, som Trafikstyrelsen og Banedanmarkhar udarbejdet, så betyder elektrificeringen imidlertid, at jernbanen på sigt kangøres helt uafhængig af fossile brændstoffer. Det nedbringer CO2-udledningenog partikelforureningen, fordi der sker et skift fra dieseltog til el-tog. CO2 re-duktionen ved at elektrificere strækningerne i Togfonden DK er ca. 170.000tons pr. år. Timemodellen mindsker udledningen med yderligere 50.000 tonspr. år.Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr