Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1410799_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. oktober 2014
2014-4120
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. september 2014 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1137:
I sidste uge ville DSB afskaffe klapsædebilletterne, og nu er turen så kommet til
at pendlernes Abonnementsservice. Ministeren bedes derfor oplyse, hvilke
yderligere serviceforringelser DSB, Metroselskabet og Movia planlægger på
såvel kort som på længere sigt.
Svar:
Der svares i det følgende på spørgsmål nr. 1137 og 1138 under ét. Således vil
svaret omtale såvel fremadrettede aktiviteter som aktiviteter, der er gennemført
de seneste år.
DSB har oplyst, at udover de produkter og services, som DSB i Trafikkontrak-
ten er pålagt, har DSB historisk opretholdt en lang række yderligere produkter.
Siden 2012 har der dog pågået en sanering heraf af hensyn til effektiviseringen
af virksomheden.
I 2011 havde DSB omkring 200 forskellige billetprodukter, hvilket både var
forvirrende for kunder og servicepersonale, og bekosteligt i øvrigt i mange an-
dre sammenhænge, herunder IT-relateret. På nuværende tidspunkt har DSB
105 billetprodukter, hvoraf 18 udgør 80 pct. af DSB’s omsætning.
Frem mod sommeren 2015 planlægger DSB derfor yderligere produktudfasnin-
ger med fokus på dem, der udgør en beskeden andel af omsætningen, og hvor
der er alternativer, omend ikke altid på helt samme vilkår.
DSB har i øvrigt oplyst, at udfasningen understøtter konverteringen til rejse-
kortet og de øvrige selvbetjente salgskanaler, som fx mobiltelefonen, automater
og internettet, hvilket er helt afgørende for den fortsatte effektivisering af jern-
banen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1410799_0002.png
I dag sælges ca. 75 pct. af DSB’s billetter via selvbetjente kanaler, og kundetil-
fredshedsundersøgelser viser, at tilfredsheden med brugen af de selvbetjente
kanaler er høj.
Af samme årsag er DSB gået fra i 2011 at have 18 billetsalg fordelt over hele
landet til i 2014 at have 5 billetsalg og derudover 5 midlertidige servicecentre,
hvor kunderne vejledes i at foretage selvbetjent køb af billetter. Antallet af kio-
sker er i samme periode gået fra 90 til 71.
I maj 2014 besluttede DSB at lukke ned for de tilbageværende salgsvogne, som
havde kostet DSB væsentlige tab historisk. Relateret til den beslutning har DSB
indgået aftale med Selecta om at opstille ca. 100 automater på DSB’s stationer.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke