MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. oktober 2014
2014-4120
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. september 2014 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1136:
Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt ophøret af pendlernes Abonnements-
service sker ud fra et ønske hos trafikoperatørerne om at standardisere og be-
grænse antallet af billettyper og kort og som et led i, at Rejsekortet med tiden
skal være eneste gældende rejsehjemmel i den kollektive trafik.
Svar:
Det er DSB, der har besluttet at bringe Abonnementsservice til ophør. DSB har
oplyst, at ophøret sker som følge af, at:
1) Den tekniske platform, som understøtter Abonnementsservice, lever
ikke længere op til kravene til sikkerhed om personoplysninger, som fx
cpr-numre etc. Systemet er endvidere forældet med deraf følgende ri-
siko for driftsnedbrud. En opgradering af systemet vil være omkost-
ningskrævende. Investeringen i et nyt system er tidligere estimeret til i
størrelsesordenen 10 mio. kr.
2) Den tekniske platform består desuden af mange manuelle processer og
er derfor dyr i drift.
3) De seneste år er der i fællesskab lanceret nye selvbetjeningskanaler til
at købe periodekort til hovedstadsområdet, der er mere moderne og bil-
ligere i drift. Det gælder primært Mobilperiodekort-app’en. De kunder,
der foretrækker at fastholde det trykte kort, kan efter den 1. januar 2015
forny kortet i billetautomaterne på DSB’s stationer eller få det tilsendt
ved at forny det i Movias webshop mod et mindre gebyr.
4) Der er for kunderne andre gode alternativer til Abonnementsservice, og
de fleste kunder der tænker strategisk ift. fornyelse af periodekort op til
ferier og weekender, vil kunne opnå en større besparelse end der gives
som bonus med Abonnementsservice.