MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. oktober 2014
2014-4094
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. september stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr.1129:
”Ministeren bedes oplyse, hvilke krav der fra statens side blev stillet med hen-
syn til service for passagererne samt vilkår for medarbejderne i forbindelse
med den af regeringen besluttede overdragelse af togdriften i Nordjylland fra
DSB til Nordjyske jernbaner?”
Svar:
Spørgsmålet sigter på den aftale, som jeg har til hensigt at indgå med Region
Nordjylland om overtagelse af trafikkøberansvaret for regionaltogstrafikken
mellem Skørping og Frederikshavn, idet jeg dog for en ordens skyld må under-
strege, at der endnu ikke er indgået en sådan aftale.
Ideen om decentralisering af trafikindkøbet i Nordjylland baserer sig på en
antagelse om, at lokale beslutningstagere, som er tættere på brugerne og foran-
kret i området, har de bedste forudsætninger for at fastlægge det regionale ser-
viceniveau og dermed udmønte de økonomiske midler med størst effekt, her-
under også opnå den bedst mulige koordinering af den samlede kollektive tra-
fik. Bortset fra et krav om, at det statslige tilskud kun kan anvendes til togdrift
på strækningen mellem Skørping og Frederikshavn, tænkes aftalen ikke at fast-
lægge nærmere krav til betjening eller service.
Det kan dog oplyses, at Regionen har meddelt, at man ved overtagelsen af drif-
ten har planer om at indføre 2 tog i timen på strækningen mellem Aalborg og
Hjørring i hver retning i modsætning til i dag, hvor der kun kører et tog i timen
suppleret med enkelte myldretidstog. De regionale tog skal forsætte fra Hjør-
ring mod Hirtshals hhv. Skagen via Frederikshavn. Togene vil syd for Aalborg
køre til og fra Skørping, hvorved der opnås regulær halvtimesdrift på en nær-
bane mellem Skørping og Hjørring. Parallelt hermed skal DSB fortsat udføre
direkte togforbindelser mellem København og Frederikshavn. For at få bane-
kapaciteten på den enkeltsporede bane i Vendsyssel til at række er det dog nød-
vendigt at reducere antallet af direkte DSB tog til og fra Frederikshavn til 6
daglige afgange pr retning, hvor DSB i dag er forpligtet til at udføre 9 afgange.