Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1417784_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. november 2014
2014-4041
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. september 2014 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 1110:
Ministeren bedes angive grafisk med indekstal (2011 = 100), hvor meget prisen
på et henholdsvis 2-zoners, 3-zoners, 4-zoners og allezoners månedskort samt
et 3- zoners pensionistkort i hovedstadsområdet er steget fra september 2011 til
september 2014 sammenlignet med stigningen i forbrugerpriserne i samme
periode. Ministeren bedes desuden angive udviklingen på samme måde for de
samme månedskort, hvis prisen var blevet sænket med 40 pct. som lovet af
Socialdemokraterne og SF.
Svar:
I tabel 1 fremgår prisudviklingen i Hovedstadsområdet for et hhv. 2-zoners, 3-
zoners, 4-zoners og alle-zoners månedskort i perioden 2011- 2014 sammenlig-
net med forbrugerprisindekset (indeks sep.2011).
Tabel 1: Prisudvikling i Hovedstadsområdet for 2-zoners, 3-zoners, 4 zoners og
alle-zoners voksen månedskort fra 2011-2014 samt et 3-zoners pensionistkort
sammenlignet med forbrugerprisindekset (indeks 092011)
Periodekort voksen
Forbrugerprisindeks
2-zoner
3-zoner
4-zoner
Alle-zoner
3-zoners pensionistkort
2011
100
100
100
100
100
100
2014
104
113
111
109
109
112
Kilde: Trafikstyrelsens bearbejdning af tal fra Danmarks statistisk og
http://www.moviatrafik.dk
Det kan oplyses, at Trafikstyrelsen fører tilsyn med, at den gennemsnitlige
takst år for år ikke stiger med mere end det såkaldte takststigningsloft. Det
indeks, som fastsætter takststigningsloftet, afspejler omkostningsudviklingen i
branchen, og afviger derfor fra forbrugerprisindekset. Takststigningerne kan
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417784_0002.png
derfor afvige fra forbrugerpriserne, hvilket eksempelvis kan skyldes svingnin-
ger i brændstofpriserne.
Der spørges til, hvad udviklingen ville have været i dag, hvis prisen var blevet
sænket med 40 pct. Dette kan det være svært at udtale sig sikkert om, da trafik-
selskaberne som bekendt selv fastsætter taksterne for deres forskellige billet-
produkter inden for rammerne af takstloftet.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke