Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1417786_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. november 2014
2014-4041
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. september 2014 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 1109:
Ministeren bedes oplyse, hvor meget prisen på et henholdsvis 2-zoners, 3-
zoners, 4-zoners og alle-zoners månedskort samt et 3-zoners pensionistkort i
hovedstadsområdet er steget fra september 2011 til september 2014 angivet i
både beløb og procent. Ministeren bedes desuden oplyse, hvad prisen ville være
på de samme månedskort i september 2014, hvis prisen var blevet sænket med
40 pct. som lovet af Socialdemokraterne og SF.
Svar:
I tabel 1 fremgår, hvor meget en 2-zoners, 3-zoners, 4-zoners og alle-zoners
månedskort og et 3 zoners pensionistkort er steget i Hovedstadsområdet fra
2011-2014 angivet i både beløb og procent.
Tabel 1: Prisstigning for 2-zoners, 3-zoners, 4 zoners og alle-zoners månedskort
(voksne) og 3 zoners pensionistkort i Hovedstadsområdet fra 2011-2014
Periodekort voksen
2-zoner
3-zoner
4-zoner
Alle-zoner
3-zoners pensionist-
kort
2011
kr. 320
kr. 450
kr. 585
kr. 1.180
kr. 385
2014
kr. 360
kr. 500
kr. 635
kr. 1.290
kr. 430
Stigning i kr.
kr. 40
kr. 50
kr. 50
kr. 110
kr. 45
Stigning i pct.
13 pct.
11 pct.
9 pct.
9 pct.
12 pct.
Kilde: Trafikstyrelsens bearbejdning af tal fra
http://www.moviatrafik.dk
Prisudviklingen har fundet sted inden for rammerne af takstloftet, som Trafik-
styrelsen fører tilsyn med. Det betyder, at den gennemsnitlige takst år for år
ikke må stige med mere end omkostningsudviklingen i branchen. Indekset der
fastsætter takstloftet afspejler således omkostningsudviklingen i branchen.
Takstloftet forhindrer ikke, at enkelte rejsehjemler kan stige mere end loftet.
Det betyder, at prisen på en given billetype kan overstige det udmeldte takst-
loft, hvis det modsvares af tilsvarende hhv. stabile eller faldende priser på an-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417786_0002.png
dre billettyper. Dog
må priserne i den kollektive trafik årligt
gennemsnitligt
ikke stige mere end omkostningsudviklingen i branchen.
Der spørges til, hvad prisen ville have været i dag, hvis prisen var blevet sænket
med 40 pct. Dette kan det være svært at udtale sig sikkert om, da trafikselska-
berne som bekendt selv fastsætter taksterne for deres forskellige billetproduk-
ter inden for rammerne af takstloftet. Men antageligt ville prisen have været i
størrelsesorden 40 pct. lavere end det anførte beløb i tabel 1 for 2014.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke