MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. oktober 2014
2014-4038
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. september 2014 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1107:
Såfremt der på Storebæltsforbindelsen skulle opkræves en afgift, der blot skulle
dække vedligehold mv. af selve kyst-til-kyst-forbindelsen, hvor stor skulle en
sådan afgift da være.
Svar:
Det er et teoretisk spørgsmål, og en sådan situation er først mulig den dag, hvor
gælden i Storebæltsforbindelsen er tilbagebetalt og den aftalte udbyttebetaling
til Infrastrukturfonden er gennemført. Alternativt ville man skulle finde et be-
løb på ca. 33 mia. kr. til at dække gælden og den aftalte udbyttebetaling.
Hvis man alligevel forfølger det teoretiske spørgsmål og ser bort fra servicering
af A/S Storebælts rentebærende nettogæld, der udgjorde 24 mia. kr. ved ud-
gangen af 2013, og udbyttebetaling på i alt 9 mia. kr. til Infrastrukturfonden, er
det vurderingen, at taksterne på Storebæltsforbindelsen i 2015 på alle køretøjs-
kategorier samt banebetalingen ville kunne sænkes med godt to tredjedele.
Indtægtsflowet ville i så fald blive reduceret til et niveau, som lige kunne dække
alle forudsete driftsopgaver og reinvesteringer på den faste forbindelse samt en
forhøjelse af den nuværende underskudsdækning på Spodsbjerg-Tårs og en
aktivering af færgegarantien på Kattegat i henhold til lov om færgefart.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke