Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1402828_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 32
Talepapir til samrådsspørgsmål AM-AT
Tak for ordet.
I forlængelse af de spørgsmål, der er
stillet her til samrådet, er der i går
kommet en sag frem, som jeg gerne vil
benytte lejligheden til at orientere
udvalget om. Med udvalgets tilladelse vil
jeg starte med at orientere om denne
sag, inden jeg besvarer spørgsmål AM –
AT.
Som udvalget formentlig allerede er
bekendt med, har der i flere medier i går
aftes og i dag kørt en historie om, at
metroarbejdere ansat hos
underentreprenøren ICDS – som er et
større firma, der også arbejder på andre
byggepladser – bor under uhumske
forhold i en erhvervsejendom i Rødovre,
Tak for ordet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0002.png
Side 2 af 32
som ikke er godkendt til beboelse. Jeg
kan også se, at borgmesteren i Rødovre
Kommune har betegnet forholdene som
direkte ulovlige. Jeg har derfor i går
været i telefonisk kontakt med
borgmesteren i Rødovre Kommune, som
sender folk ud for at besigtige
ejendommen.
Jeg har også netop her til morgen kl. 9
holdt møde med Metroselskabet om
sagen. Både Metroselskabet og CMT har
haft folk på stedet for at besigtige
forholdene.
Metroselskabet har orienteret mig om, at
de pågældende medarbejdere nu er
flyttet over på et hotel som en
midlertidig løsning.
Metroselskabet er nu sammen med CMT
gået i gang med at undersøge forholdene
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0003.png
Side 3 af 32
hos den pågældende underentreprenør
til bunds, så vi kan få et klart svar på, om
dette er en enlig svale, eller om
underentreprenøren også i andre
tilfælde har benyttet sig af ulovlig
indkvartering. Når Metroselskabet og
CMT har det fulde overblik over sagen,
vil Metroselskabet og CMT tage stilling
til, hvilke konsekvenser denne sag skal
have for den pågældende
underentreprenør.
Metroselskabet er også gået i gang med
at undersøge boligforholdene hos andre
underentreprenører.
Lad mig gøre det helt klart: For mig er
det naturligvis en forudsætning, at
Metroselskabet gør alt, hvad der falder
inden for Metroselskabets kompetencer,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0004.png
Side 4 af 32
for at sikre, at virksomheder på
metrobyggeriet overholder dansk lov.
Men det er også vigtigt at skelne mellem,
hvad der er Metroselskabets og CMT’s
muligheder og forpligtelser som
bygherre og kontraktpart, og hvad der er
de relevante danske myndigheders
opgaver.
Her skal man være opmærksom på, at
overholdelsen af boliglovgivningen i
hovedsagen sikres af kommunerne.
Metroselskabet har derfor henvendt sig
til Rødovre Kommune om sagen, og
Metroselskabet har fået oplyst, at
kommunen har givet ejeren af
ejendommen påbud om at bringe
forholdene i orden.
Sagen behandles med andre ord nu også
af kommunen, og kommunen har i den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0005.png
Side 5 af 32
forbindelse mulighed for at tage de
fornødne skridt over for
underentreprenøren i form af en
politianmeldelse.
Og nu vil jeg så vende mig mod de
spørgsmål, som spørgeren har stillet til
dette samråd.
Spørgeren har anmodet mig om, at jeg
besvarer spørgsmålene kortfattet, og det
vil jeg selvfølgelig gerne imødekomme.
Der er dog stillet en længere række
spørgsmål, og det sætter en naturlig
grænse for, hvor kortfattet en
fyldestgørende besvarelse kan blive.
Spørgsmål AM: Ministeren bedes
redegøre for, om ministeren finder, at
det vidner om professionel, kompetent
og ansvarlig ledelse af Metroselskabet,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0006.png
Side 6 af 32
når Fagbladet 3F hen over sommeren
2014 har kunnet berette om følgende
forhold hos nogle af de entreprenører,
der arbejder for Metroselskabet på
cityringsprojektet:
• Omfattende
underbetaling/løndumping
• Snyd med moms og skat
Fortsat meget kritisabelt og farligt
arbejdsmiljø
Fyring af metroarbejdere, som efter
fagforeningen 3F’s opfattelse har fundet
sted, fordi arbejderne har organiseret
sig i 3F
• Uberettiget fyring af en tillidsmand.
Svar på
spørgsmål AM
Jeg synes, det er vigtigt at starte med at
slå fast, at sager om løn- og arbejdsvilkår
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0007.png
Side 7 af 32
på metrobyggepladserne håndteres i det
fagretlige system, sådan som det kendes
fra andre dele af arbejdsmarkedet. Den
danske arbejdsmarkedsmodel og dens
konfliktløsningsredskaber gælder fuldt
ud for metrobyggeriet.
Som et supplement til den almindelige
håndtering af sager på
metrobyggepladserne er der mellem
Metroselskabet, BAT-Kartellet, Dansk
Byggeri og Tekniq indgået en
partnerskabsaftale om løn- og
arbejdsvilkår på Cityringens
arbejdspladser. Partnerskabsaftalen skal
sikre, at der er fuldstændig klarhed om,
hvilke parter der har ansvaret for hvilke
beslutninger i sagerne.
Metroselskabet og arbejdsmarkedets
parter har altså via partnerskabsaftalen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0008.png
Side 8 af 32
fastlagt den præcise rollefordeling
vedrørende sikringen af kontrakternes
og overenskomsternes krav til
arbejdsvilkårene på Cityringens
byggepladser. Partnerskabsaftalen er
dermed et ekstra værn mod social
dumping på Cityringens byggepladser.
Det er også vigtigt at være opmærksom
på, at Metroselskabet har en forpligtelse
til at sikre, at arbejdet på selskabets
projekter gennemføres i
overensstemmelse med den danske
arbejdsmarkedsmodel. Metroselskabet
stiller krav om overholdelse af ILO-
konvention nr. 94. Det betyder, at der
ikke må aflønnes ringere end efter de
danske overenskomster. Herudover er
anvendelsen af den danske
arbejdsmarkedsmodel sikret på en
række forskellige måder:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0009.png
Side 9 af 32
Hovedentreprenøren, CMT, er
medlem af en dansk
arbejdsgiverforening – Dansk
Byggeri.
CMT stiller krav til deres
underentreprenører om, at de skal
være medlem af en dansk
arbejdsgiverforening.
Metroselskabet følger op på
eventuelle sager og tvister, og de
løses i et fast samarbejde med
fagforeningerne, Dansk Byggeri og
CMT.
Hvis en underentreprenør ikke vil
efterkomme det fagretlige systems
afgørelse i sagen, har
Metroselskabet i henhold til
kontrakten med CMT mulighed for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0010.png
Side 10 af 32
at annullere godkendelsen af brugen
af underentreprenøren.
Metroselskabet har sikret via en
aftale med CMT, at 3F og andre
fagforeninger har adgang til
byggepladserne og dermed til dialog
med medarbejdere på pladserne.
I forbindelse med den kommende aftale
om metrobyggeriets nye tidsplan er det
aftalt med entreprenørerne, at der
indsættes bestemmelser i kontrakterne
om et intensiveret samarbejde mellem
entreprenørerne og Metroselskabet om
en tæt opfølgning på
underentreprenørerne.
Formålet er at sikre, at
underentreprenørerne overholder
kontraktens krav om løn- og
arbejdsforhold, der mindst lever op til de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0011.png
Side 11 af 32
gældende overenskomster og lovgivning
på de relevante områder. Hvis en
underentreprenør ikke lever op til
kravene, vil entreprenørerne fjerne den
pågældende underentreprenør fra
projektet.
Det er også aftalt at indsætte en
bestemmelse i kontrakterne, som giver
Metroselskabet en udvidet ret til at
kræve dokumentation vedrørende
kommende underentreprenørers
forhold.
Metroselskabet får på den måde adgang
til at kræve dokumentation for, at en
kommende underentreprenør også på
tidligere projekter reelt har efterlevet
krav til løn- og arbejdsvilkår.
Metroselskabet får med andre ord et
bedre grundlag for sin vurdering af, om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0012.png
Side 12 af 32
underentreprenører og vikarbureauer
kan eller vil leve op til kravet om, at løn-
og arbejdsforhold skal være mindst lige
så gode som de gældende
overenskomster på det pågældende
område.
Hermed får Metroselskabet også adgang
til at tage stilling til de vikarbureauer,
som entreprenørerne anvender. Selv om
entreprenørerne betaler
vikarbureauerne de
overenskomstmæssige lønninger for
deres medarbejdere, er det ikke dermed
sikret, at vikarbureauet, som står for
betalingen til medarbejderne, også
betaler de rigtige lønninger. De nye
bestemmelser giver Metroselskabet et
ekstra redskab til at undgå
vikarbureauer, der ikke lever op til
overenskomsterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0013.png
Side 13 af 32
Med hensyn til spørgsmålet om
underbetaling af medarbejdere kan jeg
kun sige, at det naturligvis er
fuldstændig uacceptabelt, hvis
entreprenørerne ikke lever op til deres
forpligtelser efter overenskomsterne. Jeg
har også fra de faglige organisationer
hørt nogle historier om underbetaling,
men indtil videre har der mig bekendt
ikke været nogen sager, hvor det i det
fagretlige system er blevet fastslået, at
medarbejdere på byggepladserne ikke
har modtaget overenskomstmæssig løn.
Men jeg er opmærksom på, at der kan
være bevismæssige vanskeligheder, og at
det kan være vanskeligt at få
metroarbejdere til at vidne i det
fagretlige system.
Det ændrer ikke på, at jeg er meget
optaget af, at alt foregår efter reglerne,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0014.png
Side 14 af 32
og jeg går straks videre til
Metroselskabet, når jeg hører sådan
nogle historier.
For at få klarhed over, om der skulle ske
nogen form for underbetaling, som ikke
fanges op af det fagretlige system, har
mit ministerium i sidste uge skrevet til
Metroselskabet og bedt selskabet tage
disse spørgsmål op på selskabets møder
med entreprenørerne, så vi kan få
klarlagt omfanget af de eventuelle
underbetalingsproblemer. Min holdning
er helt klar: Problemerne – i det omfang
de er der – skal naturligvis løses, så alle
får deres overenskomstmæssige løn.
Med hensyn til arbejdsmiljøet er det min
holdning, at arbejdsmiljøet på
metrobyggepladserne skal fremstå som
et forbillede. Metrobyggeriet har ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0015.png
Side 15 af 32
haft dødsfald som
Storebæltsforbindelsen og
Øresundsforbindelsen, men der har
været alt for mange problemer med
arbejdsmiljøet. Derfor har jeg i august
2014 drøftet arbejdsmiljøet på
metrobyggepladserne med
Metroselskabet, og jeg har understreget
over for selskabet, at alle
arbejdsmiljøregler skal overholdes. Jeg
vil også fremover løbende drøfte
arbejdsmiljøet med Metroselskabet.
Jeg kan også oplyse, at jeg den 21.
august har holdt møde med
Metroselskabets øvrige ejere og
arbejdsmarkedets parter om blandt
andet arbejdsmiljøet på
metrobyggepladserne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0016.png
Side 16 af 32
Jeg fik at vide på mødet, at
Metroselskabet vil lægge mange kræfter i
at skabe et fuldt tilfredsstillende og
betryggende arbejdsmiljø.
Metroselskabet orienterede på mødet
om, at selskabet nu vil intensivere
samarbejdet med Arbejdstilsynet og
sikre, at der sker en effektiv videndeling
om arbejdsmiljøet på tværs af
byggepladserne.
Metroselskabet orienterede også om, at
man er i gang med at opruste
personalemæssigt i forhold til selskabets
ansvar for koordinering af
byggepladsernes sikkerhed.
Metroselskabet vil nu også i
kontrakterne stille helt klare og
ufravigelige krav om, at dansk
arbejdsmiljølovgivning skal overholdes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0017.png
Side 17 af 32
Der vil også være krav om, at
entreprenørerne skal etablere en
sikkerhedsorganisation.
Samlet set sker der altså en række tiltag,
som skal sikre et godt arbejdsmiljø på
metrobyggepladserne, og jeg vil
naturligvis holde skarpt øje med, at disse
tiltag også har en gennemslagskraft, som
gør, at antallet af arbejdsulykker
reduceres meget væsentligt.
Spørgsmål AN: Finder ministeren, at
Metroselskabets kommunikationspolitik
er i orden, når Fagbladet 3F kan
konstatere, at det ikke er muligt at få
udtalelser fra relevante entreprenører,
og at det ofte ikke er muligt at få
kommentarer fra Metroselskabet selv
eller fra CMT?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0018.png
Side 18 af 32
(Der henvises til en samling af artikler
om byggeriet af metrocityringen fra
3F’s Fagbladet:
http://www.fagbladet3f.dk/temaer/me
tro/)
Svar på
spørgsmål AN
Metroselskabet har over for mig oplyst,
at selskabet i sin
kommunikationsstrategi lægger vægt på
at kommunikere transparent. Det skal
Metroselskabet naturligvis leve op til.
Metroselskabet skal stille op til
interviews og besvare spørgsmål fra
offentligheden. Hvis det ikke er muligt
umiddelbart at give mundtlige svar, må
selskabet vende tilbage, eventuelt med
skriftlige svar, når spørgsmålet er belyst.
Jeg forventer selvfølgelig også, at dette
sker i debatten med de faglige
organisationer i relevant omfang.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0019.png
Side 19 af 32
Lidt anderledes forholder det sig med
entreprenørerne. Entreprenørerne er i
modsætning til Metroselskabet private
virksomheder, som vi ikke kan tvinge til
at kommunikere på en bestemt måde.
Men det er klart, at entreprenørerne skal
leve op til alle kontraktlige og
overenskomstmæssige forpligtelser,
herunder til at drøfte spørgsmål i de
relevante faglige fora med de faglige
organisationer.
Spørgsmål AO: Hvad agter ministeren
at foretage sig over for Metroselskabets
direktion og bestyrelse, efter at
statsrevisorerne i beretning 18/2013 om
status på byggeriet af Cityringen fra
juni 2014 har kritiseret Metroselskabet
for følgende forhold:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0020.png
Side 20 af 32
• Risiko for, at byggeriet af Cityringen
bliver forsinket og/eller fordyret
• Metroselskabets og
transportministerens forklaringer
vedrørende de hidtidige forsinkelser af
cityringsprojektet ikke har været
fyldestgørende
• Metroselskabets og ejernes hidtidige
styring af byggeriet har ikke været
tilfredsstillende.
Svar på
spørgsmål AO
Med ændringen af lov om en Cityring,
der trådte i kraft den 1. juli 2014, har vi
skabt de fornødne klare rammer for
færdiggørelsen af Cityringen. Nu
forventer jeg til gengæld også, at
Metroselskabet leverer, og det vil jeg
naturligvis holde Metroselskabet fast på.
På det foreliggende grundlag, hvor vi
kender omfanget af fordyrelsen og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0021.png
Side 21 af 32
forsinkelsen, agter jeg ikke at drage
nogen konsekvenser af Statsrevisorernes
bemærkninger.
For god ordens skyld vil jeg også gerne
gøre opmærksom på, at det ikke er mig,
der ansætter Metroselskabets direktion
– det gør Metroselskabets bestyrelse.
Spørgsmål AP: Giver det anledning til
overvejelser i Transportministeriet, at
transportministeren og ejerne kritiseres
i statsrevisorernes beretning 18/2013
for forholdene nævnt i forrige
samrådsspørgsmål? I bekræftende fald
bedes ministeren oplyse, hvilke
initiativer ministeren vil tage for at
rette op på de kritisable forhold i
Transportministeriet.
Svar på
spørgsmål AP
Det fremgår af beretningen, at
Transportministeriet løbende har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0022.png
Side 22 af 32
orienteret Folketinget om status på
cityringsprojektet. Ministeriet har siden
august 2013 gjort Folketinget
opmærksom på, at der var risiko for, at
projektet kunne blive forsinket og
fordyret. Dette er i overensstemmelse
med kravene til, hvornår Folketinget
skal orienteres om Cityringen.
Det fremgår endvidere af beretningen, at
Transportministeriet i sine orienteringer
til Folketinget om en truende forsinkelse
af Cityringen særligt har begrundet
forsinkelsen med klagesagsforløbet hos
Natur- og Miljøklagenævnet, herunder
at aften- og natarbejdet på
stationsbyggeriet ved Marmorkirken
havde været stoppet.
Endelig fremgår det, at mine forgængere
ikke i deres orienteringer til Folketinget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0023.png
Side 23 af 32
har oplyst, at iværksættelsen af den
udvidede arbejdstid skulle ses som et
korrigerende tiltag, der skulle bringe
byggeriet af Cityringen tilbage på den
oprindelige tidsplan.
Statsrevisorernes bemærkninger må
formentlig forstås således, at det, som
mine forgængere og
Transportministeriet kritiseres for, er, at
kun forligskredsen og ikke
Transportudvalget blev orienteret om
netop dette forhold.
Jeg vil gerne slå fast, at
Transportministeriet lægger stor vægt
på, at Folketinget orienteres
fyldestgørende og korrekt, og
Transportministeriet tager den nævnte
bemærkning i Statsrevisorernes
beretning til efterretning. Vi vil
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0024.png
Side 24 af 32
naturligvis fremover sikre, at
Transportudvalget – og ikke kun
forligskredsen – orienteres om alle
forhold af relevans for udvalget.
Spørgsmål AQ: Finder ministeren det i
orden, at formanden for
Metroselskabets bestyrelse, Henning
Christoffersen, i læserbrev i Politiken
den 27. juni 2014 går i rette
medstatsrevisorernes kritik af
Metroselskabet i deres beretning
18/2013 fra juni 2014?
Svar på
spørgsmål AQ
Jeg anser det ikke som min opgave som
transportminister at tage stilling til det
nævnte læserbrev. Formanden for
Metroselskabets bestyrelse har som
andre borgere ytringsfrihed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0025.png
Side 25 af 32
Spørgsmål AR: Finder ministeren, at
Metroselskabets håndtering af
uenighederne og stridighederne om støj
og anden forurening med naboerne til
en række metrobyggepladser har været
håndteret professionelt, kompetent og
ansvarligt, når henses til, at de naboer
og nabogrupper, der klagede over
uretmæssige forhold, fik ret i alle deres
klager?
Svar på
spørgsmål AR
Lad mig starte med at understrege, at jeg
skal være den sidste til at bebrejde
naboerne til metrobyggepladserne, at de
benyttede deres ret til at klage efter
loven.
Men det er omvendt vigtigt at være
opmærksom på, at der i denne sag var en
uløst konflikt mellem på den ene side
hensynet til naboerne og på den anden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0026.png
Side 26 af 32
side hensynet til at få metroen bygget.
Det var præcis den uløste konflikt, jeg
var optaget af at løse, og som den lov,
der nu er gennemført, retter op på. Det
var med andre ord et spørgsmål om at
skabe en balance i projektets forhold til
sine omgivelser.
Jeg finder ikke grundlag for at kritisere
Metroselskabets håndtering af
klagesagerne. Klagesagsforløbet
begyndte den 31. juli 2013, da Natur- og
Miljøklagenævnet gav en klage over
udvidet arbejdstid på byggepladsen ved
Marmorkirken opsættende virkning.
Der blev efterfølgende også indsendt
klager over udvidet arbejdstid på en
række øvrige byggepladser. I november
fremkom Natur- og Miljøklagenævnet
med en afgørelse for byggepladsen ved
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0027.png
Side 27 af 32
Marmorkirken, hvori nævnet hjemviste
sagen til fornyet behandling i
Københavns Kommune.
Særligt afgørende var det, da Natur- og
Miljøklagenævnet den 5. februar 2014
erklærede Københavns Kommunes
borgerrepræsentations beslutning af 19.
juni 2013 om udvidet arbejdstid for
ugyldig, idet den havde karakter af en
plan og således ifølge nævnet skulle have
været underlagt en såkaldt SMV-
undersøgelse.
Konsekvensen heraf var, at alle påbud
udstedt af Københavns Kommune i
medfør af borgerrepræsentationens
beslutning ligeledes var ugyldige,
hvorfor det ikke var muligt at arbejde
med udvidet arbejdstid.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0028.png
Side 28 af 32
Klagesagsforløbet var ikke forudset af
lovgiver, da lov om en Cityring blev
vedtaget i 2007.
Klageadgangen er opstået som følge af,
at Københavns Kommune overgik til
miljøbeskyttelseslovens § 42 som et
andet og nyt grundlag for at
administrere byggetilladelserne på
Cityringens byggepladser.
Det forhold, at der opstod en række
klagesager, som naboer og nabogrupper
fik medhold i, kan ikke tilskrives
Metroselskabets håndtering af sagerne,
men derimod at sagerne pludselig skulle
bedømmes efter et andet regelgrundlag
end forudsat af lovgiver.
Præcis det forhold er der nu rettet op på
med den nye lovgivning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0029.png
Side 29 af 32
Spørgsmål AS: Agter ministeren at
udskifte, henholdsvis ændre i
sammensætningen af direktionen for
Metroselskabet I/S på baggrund af de
meget kritisable forhold omkring
byggeriet af metrocityringen, som er
blevet åbenbare de seneste par
måneder, herunder:
• De kritisable forhold, som Fagbladet
3F har berettet om hen over sommeren
2014 og tidligere
• Den kritik, som statsrevisorerne er
fremkommet med i beretning 18/2013
fra juni 2014
• Håndteringen af uenigheder,
henvendelser og klager fra en række
naboer og nabogrupper til
metrobyggepladser vedrørende støj og
anden forurening fra byggepladserne?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0030.png
Side 30 af 32
Svar på
spørgsmål AS
Jeg anser dette spørgsmål for at være
besvaret i min besvarelse af spørgsmål
AM, AO og AQ.
Spørgsmål AT: Har ministeren sikret
sig, at byggeriet af Nordhavnsmetroen
ikke kommer ud for de samme
problemer, som har plaget byggeriet af
metrocityringen, f.eks. ved at indføre
kædeansvar i udbudsmaterialet og ved
at oprette et korps af kontrollører, der
kan påse, at lovgivningen,
overenskomster/aflønning samt regler
om arbejdsmiljø overholdes – i lighed
med, hvad Københavns Kommune
praktiserer på kommunens egne
byggeprojekter?
Svar på
spørgsmål AT
Her vil jeg gerne starte med at slå fast, at
de aftaler, der er indgået mellem
Metroselskabet og de faglige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0031.png
Side 31 af 32
organisationer og mellem
Metroselskabet og entreprenørerne
netop har til formål at sikre, at alle regler
overholdes. Herudover er alle de nye
tiltag, jeg har skitseret i min besvarelse
af spørgsmål AM, iværksat netop for at
styrke mulighederne for at sikre, at alle
regler overholdes.
Som nævnt sikrer bestemmelserne i
ILO-konvention nr. 94 og de indgåede
aftaler mellem Metroselskabet og
organisationerne og mellem
Metroselskabet og entreprenørerne også
klart, at danske lønvilkår skal anvendes i
CMT’s kontrakter med alle
underentreprenører.
Det er Metroselskabets opgave at sikre,
at entreprenøren kan føre et ansvar
igennem over for underentreprenørerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402828_0032.png
Side 32 af 32
Det har Metroselskabet sikret i forhold
til entreprenør og underentreprenører,
navnlig i form af kravet om, at alle
entreprenører skal være medlemmer af
en dansk arbejdsgiverorganisation.
Og dermed er vi tilbage hovedpointen:
Det danske fagretlige system er et robust
og godt system. Men det er meget
udfordret af f.eks. metrobyggeriet, og
den aktuelle sag har vist, at vi er nødt til
at tænke langt foran, for at vi ikke bliver
løbet over ende af udviklingen. Derfor er
disse udfordringer noget, vi skal have
fokus på indtil den dag, hvor metroen er
færdig, og vi kan køre den første tur.