Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1413383_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. oktober 2014
Færdselskontoret
Sidsel Kathrine Møller
2014-0032-1494
1317235
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1081 (Alm. del), som
Folketingets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 23. sep-
tember 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen
(V).
Mette Frederiksen
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1081 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Er regeringen indstillet på at skærpe sanktionerne ved forsæt-
ligt brud på køre-/hviletidsreglerne ved anvendelse af magneter
og anden manipulation med tachograf, så ingen vognmænd og
chauffører fristes til at spekulere i bevidst omgåelse af regler-
ne?”
Svar:
Som anført i den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1080 (Alm. del) fra
Folketingets Transportudvalg er ethvert forsøg på at omgå reglerne i køre-
og hviletidsforordningen og kontrolapparatforordningen helt uacceptabelt.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at Rigspolitiet og Rigsadvokaten i
øjeblikket har igangværende overvejelser om en revision af kø-
re- og hviletidsreglerne, herunder særligt sanktionssystemet.
Spørgsmålet om en skærpelse af sanktionen for manipulation
af kontrolapparatet indgår som et led i disse overvejelser.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet ligeledes ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. Overtrædelse af bestemmelserne om brugen af kontrolap-
paratet, diagramark og fartskriver straffes efter færdselslovens
§ 118, stk. 8, 3. pkt., og bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts
2007 § 12.
Rigsadvokaten har fastsat nærmere retningslinjer for sanktio-
nerne i Rigsadvokatens Meddelelse nr. 4/2000.
Det fremgår heraf, at chaufføren straffes efter grovheden af
overtrædelsen. Således udmåles til chaufføren som udgangs-
punkt en bøde på 2.000 kr. ved en mindre overtrædelse, 3.000
kr. ved en alvorlig overtrædelse og 4.000 kr. ved en meget al-
vorlig overtrædelse.
For så vidt angår vognmanden udmåles en bøde på 6.000 kr.,
uanset grovheden af den enkelte overtrædelse.
Bødetaksterne fremgår af forarbejderne til lov nr. 627 af 12.
juni 2013 om ændring af færdselsloven (Ændring af sanktions-
systemet for overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet
m.v.), hvor der blev indført et differentieret sanktionssystem
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for overtrædelser af bestemmelserne om brugen af kontrolap-
parat, diagramark og fartskriverkort.
Indførelsen af det differentierede sanktionssystem skete på
baggrund af en afgørelse fra EU-domstolen (afgørelsen i sag
C-210/10, Urban). EU-domstolen fastslog bl.a., at det er i strid
med proportionalitetsprincippet, såfremt sanktionssystemet
medfører, at der udmåles ensartede bøder på et fast beløb for
alle overtrædelser af reglerne i kontrolapparatforordningen
uanset overtrædelsernes grovhed.
Det differentierede sanktionssystem indebærer, at bøden for
overtrædelser af bestemmelserne om brugen af kontrolappara-
tet, diagramark og fartskriverkort gradueres efter overtrædel-
sens karakter, idet det indgår som en skærpende omstændig-
hed, i hvilket omfang overtrædelsen er egnet til at forhindre ef-
fektiv kontrol med overholdelsen af bestemmelserne. Der fast-
sættes ikke en skærpet bøde i gentagelsestilfælde ved overtræ-
delse af reglerne.
Hvis der er tale om flere overtrædelser, sker der som udgangs-
punkt sammenlægning af bøderne uden fradrag (absolut kumu-
lation). Det følger af færdselslovens § 118 a, stk. 2. Der er
endvidere hjemmel til at fravige bestemmelsen om absolut
kumulation, når særlige grunde taler for det, ligesom der kan
ske nedsættelse af bøderne til personer med særlig lav indtægt.
I de tilfælde, hvor der er tale om flere overtrædelser i løbet af
en måned, men hvor den pågældende kommer med dokumen-
tation for, at overtrædelsen af reglerne om kontrolapparatet
utvivlsomt skyldes sjusk/forglemmelse og ikke forsøg på at
hindre eller vanskeliggøre politiets kontrol, kan bøden nedsæt-
tes. Bødenedsættelse bør dog som udgangspunkt ikke komme
på tale, hvis der er tale om forholdsvis mange og/eller mere sy-
stematiske overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet.
Forsætligt brud på køre-/hviletidsreglerne ved anvendelse af
magneter og anden manipulation med tachografen (dvs. kon-
trolapparatet) anses for en meget alvorlig overtrædelse og vil
derfor som udgangspunkt blive straffet med en bøde på 4.000
kr. til chaufføren og 6.000 kr. til vognmanden.
Overtrædelse af bestemmelserne om brugen af kontrolappara-
tet, diagramark og fartskriverkort medfører som udgangspunkt
en betinget frakendelse af førerretten til chaufføren, såfremt
chaufføren seks gange inden for en periode på tre år har over-
trådt bestemmelserne om brugen af kontrolapparatet, di-
agramark og fartskriverkort. Det følger af færdselslovens §
125, stk. 1, nr. 7.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Såfremt chaufføren har ført køretøjet, selv om han eller hun
vidste eller burde vide, at der var foretaget et uautoriseret, kon-
struktivt indgreb i køretøjets kontrolapparat eller dets forbin-
delser, medfører dette som udgangspunkt en ubetinget fraken-
delse af førerretten. Dette følger af færdselslovens § 126, stk.
1, nr. 4.
2.
Det kan i øvrigt oplyses, at Rigsadvokaten og Rigspolitiet i
øjeblikket har overvejelser om et oplæg til revision af køre- og
hviletidsreglerne, herunder særligt sanktionssystemet. Spørgs-
målet om en skærpelse af sanktionen for manipulation af kon-
trolapparatet indgår som et led i disse overvejelser.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets og Rigsadvokatens ud-
talelser og afventer Rigspolitiets og Rigsadvokatens nærmere overvejelser
om en eventuel skærpelse af sanktionen for manipulation af kontrolappara-
tet.
4