Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1412955_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. oktober 2014
Færdselskontoret
Sidsel Kathrine Møller
2014-0032-1494
1317233
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1080 (Alm. del), som
Folketingets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 23. sep-
tember 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen
(V).
Mette Frederiksen
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1080 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Er regeringen indstillet på at forstærke vejkontrollen med
henblik på i langt højere grad at afsløre overlagt svindel med
køre-/hviletidsreglerne, eksempelvis ved indførelse af en tysk
inspireret BAG-model?”
Svar:
Jeg er helt enig i, at der er behov for en effektiv kontrol med overholdelsen
af såvel reglerne om køre- og hviletid som reglerne om kontrolapparater,
og at ethvert forsøg på bevidst at omgå disse regler er helt uacceptabelt.
Det skyldes ikke mindst, at formålet med disse regler, som er fastsat ved
forordninger, er at forbedre de sociale betingelser for chauffører, som ud-
fører transporter omfattet af reglerne, og at forbedre færdselssikkerheden
ved at indføre klare fælles regler for køretid, pauser og hviletid for førere,
der udfører vejtransport. Desuden er formålet med reglerne at sikre en ef-
fektiv kontrol.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet om håndhæ-
velsen af de nævnte regler indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har
oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at vejkontrollen på
tungvognsområdet, herunder kontrollen med køre- og hvile-
tidsreglerne, varetages af de tre tungvognscentre beliggende i
henholdsvis Nordjyllands Politi, (Tungvognscenter Nord),
Sydøstjyllands Politi (Tungvognscenter Syd) og Midt- og
Vestsjællands Politi (Tungvognscenter Øst). Formålet med
etableringen af tungvognscentrene var at optimere og effektivi-
sere indsatsen på området.
Det kan endvidere oplyses, at Rigspolitiet har udsendt ret-
ningslinjer for udførelse af tungvognskontrollen for at sikre en
ensartet og effektiv kontrol. I relation til kontrol af svindel med
køre- og hviletidsreglerne kan det oplyses, at der altid skal fo-
retages en kontrol af køretøjets takograf (kontrolapparat) for at
sikre, at der ikke er installeret eller anvendt udstyr, der har til
formål at manipulere data fra takografen.
Ved kontrollen foretages endvidere en vurdering af, om der er
uregelmæssigheder i de registrerede køre- og hviletider, lige-
som der efter omstændighederne kan foretages en ransagning
af køretøjet. Hvis der er mistanke om manipulation, skal køre-
tøjet tillige indbringes til nærmere teknisk undersøgelse på et
autoriseret værksted. Såfremt føreren er taget på fersk gerning i
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
eksempelvis at anvende magnet, er det dog ikke altid nødven-
digt at indbringe køretøjet til en teknisk undersøgelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at vejkontrollen, udover kon-
trol af køre- og hviletidsreglerne, består i en kontrol af de øvri-
ge bestemmelser, der gælder for tunge køretøjer. Dette omfat-
ter f.eks. reglerne for køretøjers indretning og udstyr, transport
af farligt gods, af affald og af dyr, tilladelsesforhold (herunder
gods- og bustilladelser), hastighed, kørekortforhold og over-
læs. Der kan desuden også kontrolleres for f.eks. påvirkning af
alkohol eller narkotika.
Efter selve kontrollen færdigbehandler politiet sagen, og der
foretages om fornødent supplerende efterforskning, herunder
f.eks. afhøring af transportvirksomhedens ejer. Der kan desu-
den være behov for at indhente retskendelser vedrørende straf-
feprocessuelle indgreb. Herudover har politiet f.eks. myndig-
hed til at foretage anholdelse af efterlyste personer og kan an-
vende den fornødne magt, såfremt der opstår behov herfor.
I forbindelse med kontrollen er det tillige et overordnet mål, at
der generelt skal ske en effektiv retshåndhævelse på det danske
vejnet, således at politiet i forbindelse med færdselskontroller
også er opmærksomme på, hvorvidt der kan være mistanke om
andre former for kriminalitet.
Der varetages således i forbindelse med vejkontrollen en række
opgaver, herunder f.eks. ransagning af køretøjet, sigtelse, even-
tuel beslaglæggelse og tilbageholdelse, der kræver politimyn-
dighed.
Det er således Rigspolitiets opfattelse, at der sker en effektiv
kontrol af tunge køretøjer, herunder kontrol af køre- hviletids-
reglerne. Kontrollen er højt prioriteret af politiet og Rigspoliti-
et kan derfor ikke anbefale, at der etableres en særlig tung-
vognsmyndighed uden for politiet som den tyske Bundesamt
für Güterverkeht (BAG).
Sammenfattende finder Rigspolitiet således, at vejkontrollen
fortsat bør varetages af politiet af hensyn til den samlede kon-
trol og myndighedsopgave på tungvognsområdet.”
Justitsministeriet skal i forlængelse heraf bemærke, at der i Danmark er en
lang tradition for, at politiet er organiseret som et såkaldt enhedspoliti,
hvor retshåndhævelsen ikke er opdelt på forskellige politistyrker. Denne
organisationsform sikrer bl.a., at politiets ressourcer kan udnyttes effektivt.
Det bemærkes i tilknytning hertil, at tungvognskontrollen i dag varetages i
specialiserede enheder i de tre tungvognscentre, og Justitsministeriet har
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
noteret sig, at det er Rigspolitiets opfattelse, at der sker en effektiv kontrol
af tunge køretøjer, herunder af køre- og hviletidsreglerne, og at kontrollen
er højt prioriteret af politiet.
Justitsministeriet finder på den baggrund ikke grund til at omorganisere
tungvognskontrollen.
4