MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. oktober 2014
2014-3989
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. september 2014 stillet mig følgende
spørgsmål 1065 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1065:
I svar nr. 951 anføres det bl.a., at der er sket et fald i vejtrafikkens udledning af
CO2, og det i en sådan grad, at der dermed er sket en afkobling af stigningen i
vejtrafikken og CO2-udslippet. I den forbindelse bedes ministeren gøre rede
for, hvordan den hastigt stigende og ofte ganske ukritiske brug af biler på kor-
tere afstande (koldstartseffekten), påvirker CO2-udslippet.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:
”Trafikstyrelsen har for at kunne besvare spørgsmålet rekvireret tal fra DTU
Transports Transportvaneundersøgelse for perioden 2001-2013 (inkl.)
DTU Transport har lavet udtræk fra Transportvaneundersøgelsen, der dels
viser antallet af ture, som føres af personbil fordelt på turlængder, dels viser
markedsandelen for ture under 3 km.
Tallene afkræfter, at koldstartseffekten
skulle have været stigende på lands-
plan.
Ses der på alle ture under 3 km, så udføres omkring 26 pct. med personbil,
mens de øvrige ture udføres på anden måde (til fods, på cykel, med bus osv.).
Ses der alene på ture med personbil, så er omkring 27-28 pct. af turene under 3
km.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke