MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. oktober 2014
2014-3986
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. september 2014 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 1062:
Ministeren bedes redegøre for årsagen til, at han ikke vil gennemføre et effekti-
viseringskrav på 300 mio. kr. over for DSB, når effektiviseringskravet på 300
mio. kr. kan dækkes af DSB's overskud, idet overskuddet sidste år var på over
380 mio. kr., og der i år ventes et overskud på over 350 mio. kr. I sin redegørel-
se bedes ministeren være opmærksom på, at regeringen selv, sammen med
Enhedslisten, indførte det samme krav i finansloven for 2013. Dengang havde
DSB med regnskabet 2012 et overskud på 115 mio. kr., som altså ikke kunne
dække hele effektiviseringskravet.
Svar:
Hvis DSB skal drives som en virksomhed i overensstemmelse med intentioner-
ne i DSB-loven, bør DSB kunne præstere et overskud der svarer til en rimelig
forrentning af virksomhedens kapital. Det er samme betragtning, der ligger bag
Europakommissionens afgørelse fra 2010 i statsstøttesagen vedrørende DSB.
Et overskud på 300 mio.kr. er derfor ikke et argument for at kontrakttilskuddet
bør nedbringes med 300 mio.kr., da DSB ikke på sigt kan drives i den valgte
virksomhedsform med et årligt nulresultat.
Et effektiviseringskrav må i sagens natur indhøstes ved effektiviseringer i virk-
somheden og ikke ved at inddrage virksomhedens overskud.
DSB har med effektiviseringsprogrammet ”Ét sundt DSB” et mål om at forbed-
re indtjeningen før afskrivninger, renter og skat med 1 mia.kr. og reducere an-
tallet af medarbejdere med 1000 årsværk. Målet skal være nået inden udgan-
gen af 2014.
Regeringen vil herudover lægge op til, at der i den kommende kontrakt med
DSB skal være et årligt effektiviseringskrav.