Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1408158_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. oktober 2014
2014-3897
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. september 2014 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr.1053:
”Kan ministeren redegøre for, hvorfor DSB i deres strækningsregnskab for
2012, jf. TRU 2013-14, alm. del - bilag 66, har et underskud på 439 mio. kr. på
strækningen København – Aarhus, når det er muligt at have togtrafik uden
statsligt tilskud (kommerciel trafik) i Sverige mellem Malmö-Göteborg-
Stockholm, hvor billetpriserne i forhold til afstandene må siges generelt at være
lavere i forhold til de danske billetpriser mellem København–Aarhus?”
Svar:
Da priserne i Sverige – jf. mit svar på udvalgets spørgsmål 1051 er stærk varie-
rende – er jeg langt fra sikker på, at man kan konkludere, at den gennemsnitli-
ge billetpris i Sverige er lavere end i Danmark.
Der er flere forklaringer på at den danske trafik kræver tilskud i modsætning til
den svenske. Serviceniveauet er højere på den danske strækning. Mellem Kø-
benhavn og Aarhus kører DSB 38 daglige togafgange i hver retning, mens der
mellem Malmö og Stockholm kun kører omkring det halve.
Andelen af pendlere fjerntogene på strækningen mellem Malmö og Stockholm
er givetvis mindre end i togene mellem København og Aarhus, dels på grund af
afstandene, dels fordi der parallelt med de svenske fjerntog kører regionaltog,
der udføres på kontrakt med de lokale myndigheder som offentlig servicetrafik.
Fjerntogene i Danmark – heraf specielt Intercitytogene - betjener i vidt omfang
pendlertrafik, som indebærer større nettoomkostninger end transport af passa-
gerer over længere afstande.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke