Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1408156_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. oktober 2014
2014-3897
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. september 2014 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr.1052:
”Ministeren bedes redegøre for, om underskuddet på 439 mio. kr. på stræknin-
gen København – Aarhus forsvinder, jf. TRU 2013-14, alm. del - bilag 66, når
DSB med udgangen af i år har gennemført ”Sundt DSB” og den tilhørende ef-
fektivisering af driften i lyset af, at denne strækning anses for den mest rentable
i hele landet.”
Svar:
DSB har i det citerede bilag 66 oplyst, at Intercitydriften mellem København og
Aarhus i 2012 havde et tilskudsbehov på 439 mio. kr. Det bemærkes, at DSB
efterfølgende har korrigeret tallet til 372 mio. kr. jf. min oversendelse 8. april
2014 af strækningsregnskabet for 2013 med korrektioner for 2012. Som det
fremgår af denne orientering var resultatet for IC driften mellem København og
Aarhus forbedret til 273 mio. kr. i 2013.
Det bemærkes yderligere, at Intercitydriften kun udgør en delmængde af tog-
trafikken på strækningen København – Aarhus, da der parallelt hermed også
udføres lyntogstrafik. Resultatet for lyntogstrafikken er i strækningsregnskabet
ikke opgjort særskilt for København – Aarhus, og det er derfor ikke muligt at
sige noget nærmere om resultatet for den samlede togtrafik København – Aar-
hus.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke