MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. oktober 2014
2014-3841
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. september 2014 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1032:
I Banedanmarks beslutningsgrundlag fra 28. september 2012 bemærker
Banedanmark selv, at ”tog længere end ca. 350 meter, der ankommer i
dagtimerne, skal deles på Esbjerg Station, og køres til terminalen ad flere
omgange. Tog, der ankommer inden for spærretiden, skal afvente til den
ophæves", at ”terminalen vil ikke kunne betjenes af el-lokomotiver”, og at
”projektet har været forelagt Trafikstyrelsen, der vurderer, at potentialet for en
terminal med den aktuelle udformning kan være begrænset”. Hvordan ønsker
ministeren at sikre, at mere gods flyttes fra vej til bane, når layoutet og
faciliteterne for Esbjerg kombiterminal begrænser anvendelsesmulighederne
markant?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmål Banedanmark, som oplyser følgende:
”Godstransport foregår i en markedssituation, hvor forskellige transportformer
er i fri konkurrence. Staten har kun mulighed for at påvirke driftsforholdene og
stille den bedst mulige infrastruktur til rådighed, men kan ikke påtvinge gods-
operatører at anvende bestemte transportformer.
Som det fremgår af mit svar på TRU alm. del 1031, er det Banedanmarks opfat-
telse, at det aftalte havnespor og terminalanlæg på Esbjerg Havn er den bedst
opnåelige løsning inden for den økonomiske ramme og de planlægningsmæssi-
ge forudsætninger. Det er ligeledes vurderingen, at det er fuldt anvendeligt og
har en tilstrækkelig kapacitet.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke