Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1403678_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. oktober 2014
2014-3841
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. september 2014 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1031:
Hvordan forholder ministeren sig til udtalelserne fra godsbaneselskaberne CLF
Cargo og DB Schenker i Jydske Vestkysten den 30. juni 2014 om, at den kom-
mende kombiterminal bliver en ”discountløsning”, hvor der er ”stor risiko for,
at investeringen i Esbjerg ingen effekt får” på at flytte gods fra veje til skinner,
som regeringen ellers har udtrykt ønske om ved flere lejligheder?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet Banedanmark, som oplyser følgende:
”I perioden 2010-2012 gennemførte Banedanmark i samarbejde med Esbjerg
Havn en analyse vedrørende et nyt havnespor og terminal i Esbjerg. Af kom-
missoriet for analysen fremgik det, at etablering af det nye havnespor og termi-
nal skulle finansieres af staten og lokale aktører i fællesskab. Der var fra statens
side afsat en ramme på 100 mio. kr. til etablering af det nye anlæg.
Analysen viste bl.a., at mere ambitiøse anlæg var væsentlig dyrere end den af-
satte ramme. Igennem processen blev det ligeledes klart, at der ikke var lokal
mulighed for at tilvejebringe den resterende finansiering til de mere ambitiøse
løsninger.
Med aftale om ”En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv. af 21. marts
2013 blev det besluttet at etablere sporforbindelse til Esbjerg Havn og afsat
58,5 mio. kr. til formålet.
Esbjerg Havn stiller areal til rådighed og afholder udgifter til indretning af ter-
minal, tilslutning til vejanlæg og lignende.
Esbjerg Havn medfinansierer den
valgte løsning med et beløb, som er anslået at svare til den statslige investering.
Udformning og placering af det aftalte havnespor og terminal på Esbjerg Havn
er således et resultat af den økonomiske ramme og de planlægningsmæssige
forudsætninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403678_0002.png
Endelig er Esbjerg Havn - på nuværende tidspunkt - ikke indstillet på at stille
de nødvendige arealer til rådighed, der kunne muliggøre en mere jernbanetra-
fikal optimal udformning af anlægget.
Det besluttede anlæg er anvendeligt og har en kapacitet, der forventes tilstræk-
kelig i en længere årrække. I lyset af at Esbjerg Havn medfinansierer løsningen
er det således også vurderingen fra havnens side, at det besluttede anlæg vil
blive anvendt.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke