MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. oktober 2014
2014-4273
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. september 2014 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr.1030:
”Ministeren bedes redegøre for, om regeringen er enig med DSB's formand, der
i Børsen den 11. september d.å. udtaler: ”Det helt centrale element i strategien
er nemlig togsystemer, der udgøres af togstationer, selve materiellet, køreplan-
lægningen og billetsystemerne. Ansvaret for disse elementer må nødvendigvis
forankres ét sted og ikke spredes for alle vinde, sådan som liberaliseringen af
jernbanen har medført i andre lande”, henset til at liberaliseringen i f. eks. Sve-
rige, Storbritannien, Tyskland og Holland har medført højere passagervækst,
større passagertilfredshed og billigere drift, og om ministeren mener at ”togsy-
stemerne” i disse lande ikke fungerer og er spredt for alle vinde.”
Svar:
Jeg finder det afgørende at bevare de sammenhænge, som får den kollektive
togtrafik til at fremstå som ét samlet trafiktilbud for passagererne. Sammen-
hængen i den kollektive trafik er efter min mening en så central kvalitet, at man
bør minimere risikoen for at opdeling af produktionsressourcer på flere forskel-
lige aktører, kommer til at få negative konsekvenser for passagererne. Det vil
en central offentlig enhed med ansvar for centrale produktionsfaktorer, tvær-
gående planlægning og indkøb af trafik kunne bidrage til. Hvem der så konkret
kører togene er mindre vigtigt for mig.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke