MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. oktober 2014
2014-3764
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. september 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr.1025:
”DSB angiver de økonomiske konsekvenser ved brug af lok-vogne på stræknin-
gerne Næstved- Roskilde - Ringsted samt i myldretiden på Kystbanen. Ministe-
ren bedes redegøre for, hvilke meromkostninger der kan forventes ved at fast-
holde brugen af dobbeltdækkervogne på de strækninger, hvor de anvendes i
dag.”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som oplyser følgende:
”Regional Øst trafik er kendetegnet ved store passagermængder på hverdage i
myldretiden og reducerede passagermængder uden for myldretiden samt
weekend, hvilket medfører behov for stor fleksibilitet, når kapacitet (siddeplad-
ser) skal tilpasses passagermængde.
Størst fleksibilitet opnås med togsæt som kan koble og afkoble på endestatio-
nerne, hvorimod lokomotiver og vogne kører med uændret togstørrelse hele
dagen.
Den økonomiske konsekvens ved at anvende lokomotiver og vogne i forhold til
togsæt er i beregningerne påvirket af to modsatrettede forhold:
En pladskilometer er billigere med lokomotiver og vogne
Anvendelse af lokomotiver og vogne medfører en markant større pladskilo-
meterproduktion
Ligeledes kræves samlet set en større flåde (flere pladser) hvis der kører med
lokomotiver og vogne frem for togsæt som DSB har beregnet som den optimale
størrelse for regionaltrafikken.
Det vurderes at kørsel med dobbeltdækkere og nye lokomotiver i Regional Øst
trafikken samlet set øger de i analysen medregnede omkostninger med ca. 30 %