Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1405484_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. oktober 2014
2014-3764
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. september 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr.1025:
”DSB angiver de økonomiske konsekvenser ved brug af lok-vogne på stræknin-
gerne Næstved- Roskilde - Ringsted samt i myldretiden på Kystbanen. Ministe-
ren bedes redegøre for, hvilke meromkostninger der kan forventes ved at fast-
holde brugen af dobbeltdækkervogne på de strækninger, hvor de anvendes i
dag.”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som oplyser følgende:
”Regional Øst trafik er kendetegnet ved store passagermængder på hverdage i
myldretiden og reducerede passagermængder uden for myldretiden samt
weekend, hvilket medfører behov for stor fleksibilitet, når kapacitet (siddeplad-
ser) skal tilpasses passagermængde.
Størst fleksibilitet opnås med togsæt som kan koble og afkoble på endestatio-
nerne, hvorimod lokomotiver og vogne kører med uændret togstørrelse hele
dagen.
Den økonomiske konsekvens ved at anvende lokomotiver og vogne i forhold til
togsæt er i beregningerne påvirket af to modsatrettede forhold:
En pladskilometer er billigere med lokomotiver og vogne
Anvendelse af lokomotiver og vogne medfører en markant større pladskilo-
meterproduktion
Ligeledes kræves samlet set en større flåde (flere pladser) hvis der kører med
lokomotiver og vogne frem for togsæt som DSB har beregnet som den optimale
størrelse for regionaltrafikken.
Det vurderes at kørsel med dobbeltdækkere og nye lokomotiver i Regional Øst
trafikken samlet set øger de i analysen medregnede omkostninger med ca. 30 %
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405484_0002.png
set i forhold til anskaffelse og kørsel med togsæt. Dette er på samme niveau
som Næstved-Roskilde-Ringsted, som er nævnt i beslutningsoplægget, og disse
togsystemer betragtes også trafikal som sammenlignelige med de øvrige regio-
naltogssystemer på Sjælland, bortset fra Helsingør – København, som er ken-
detegnet ved større passagermængder og øget myldretidskørsel og hvor mer-
omkostningen vil være ca. 13 %.”
Jeg kan tilføje, at andre argumenter end de rent driftsøkonomiske kan medvir-
ke til at afgøre den hensigtsmæssige materielanvendelse. Hvis infrastrukturka-
paciteten f. eks. ikke tillader indsættelse af tilstrækkelig mange togafgange til at
sikre siddeplads til alle passagerer i togsæt, kan indsættelse af dobbeltdækker-
vogne give en værdifuld yderligere kapacitet. Det er en løsning som på sigt for-
ventes at blive nødvendig i trafikken over Øresund.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke