Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1436375_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. december 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11.september 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 1023:
Med baggrund i DSB’s ønske om op- og nedformeringer af tog over døgnet be-
des ministeren redegøre for, hvilke andre baneselskaber i Europa der anvender
kombinationen af lokomotiver og togvogne ("lok-vogne"), samt hvor ofte stør-
relsen på disse togstammer ændres i løbet af en dag.
Svar:
Spørgsmålet har været forelagt DSB, som oplyser:
”DSB kan bidrag til dette spørgsmål med følgende oplysninger:
På side 17 figur 3 i beslutningsoplægget fremgår det, at hovedparten af togan-
skaffelser mellem 2000 og 2013 er togsæt (90%) i forhold til lok+vogne, og at
andelen af togsæt er fortsat stigende i forhold til lok+vogne.
DSB har ikke detailkendskab til, hvilke baneselskaber (operatører) der anven-
der lokomotiver og vogne, og hvilke der anvender togsæt, samt hvor ofte tog-
stammerne ændres over dagen. Dog svarer producenterne enstemmigt, at de
producerer togsæt, som kan koble i drift.
Som det endvidere fremgår af beslutnings-oplægget (s. 16) udgør eltogsæt en
stadig større andel af toganskaffelser i Europa og dermed af producenternes
produktudbud. I forhold til lokomotiver og vogne ændres disse typisk ikke i
løbet af en dag. Ud over Danmark anvender eksempelvis operatører i Østrig og
Spanien lok-vogne.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke