Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1436364_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. december 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11.september 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 1018:
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt DSB’s anbefaling om "udviklede tog fra
produktfamilier" og DSB’s analyser om besparelser ved at undlade Timemodel-
len baserer sig på DSB’s nuværende økonomiske situation, og dermed har bag-
grund i manglende økonomi til at købe nogle af de "standardtog", som DSB selv
angiver findes på markedet.
Svar:
Spørgsmålet har været forelagt DSB, som oplyser:
”Der opereres i togbranchen ikke med begrebet ”standard-tog”. Alle nye tog vil
skulle gennemgå en række tilpasninger for at kunne indsættes i drift i Dan-
mark, herunder eksempelvis tilpasninger til infrastruktur og IT.
Det, som togbranchen i stedet gør, er at basere deres togudvikling og –
produktion på anvendelse af eksisterende og afprøvede komponenter, således
at udviklingsomkostninger og risici minimeres og driftsstabilitet øges.
DSB’s nuværende økonomiske situation har ingen sammenhæng til de materi-
elscenarieanalyser, som er udarbejdet. Materielscenarierne er alene udarbejdet
for objektivt at belyse økonomiske og køreplansmæssige forskelle på forskellige
materieltyper, bl.a. til kørsel i den såkaldte ”Time-model”.”
Jeg kan endvidere tilføje, at DSB’s beslutningsoplæg
Fremtidens Tog
er blevet
eksternt kvalitetssikret. Fsva. spørgsmålet om valg mellem forskellige scenarier
– herunder prisforskelle m.v. ved scenarier med eller uden højhastighedstog til
betjening af Timemodellen - anfører Deloitte bl.a.:
”Beregningerne af årlige omkostninger per scenarie vurderes ikke at være
valide og aktuelle, idet omkostningstallene fra MP2030- modellen baserer sig
på viden om markedet for eltog, der som tidligere redegjort for vurderes ikke
at have den fornødne fuldstændighed eller aktualitet.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436364_0002.png
Fsva.
Eksisterende markedsviden
i beslutningsoplægget anfører Deloitte:
Side 2/2
”Som grundlag for beslutningsoplægget har DSB udarbejdet en markedsana-
lyse, der blandt andet indeholder oplysninger om togudbud og priser Mar-
kedsanalysen er efter Deloittes vurdering ikke fuldstændig og aktuel og derfor
ikke egnet til at danne baggrund for disse beslutninger.
[…..]
Derfor vurderer Deloitte, at oplysningerne ikke har den fornødne fuldstæn-
dighed eller aktualitet, og at resultaterne af analysen derfor ikke bør danne
baggrund for beslutninger om scenarier, togtypevalg, spørgsmål om ejerskab
til materiellet eller finansiering. Det er derfor efter Deloittes vurdering helt
afgørende, at der igangsættes en uddybende markedsanalyse, der kan bidra-
ge med data om prisniveau, togtyper og risici til brug for velunderbyggede
beslutninger.
På baggrund af den eksterne kvalitetssikring finder Transportministeriet ikke,
at der på baggrund af beslutningsgrundlaget Fremtidens Tog er et tilstrækkeligt
grundlag for at foretage en sammenligning af omkostningen ved at betjene
Timemodellen med hhv. højhastighedstog eller fjerntog.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke