Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. december 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11.september 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 1018:
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt DSB’s anbefaling om "udviklede tog fra
produktfamilier" og DSB’s analyser om besparelser ved at undlade Timemodel-
len baserer sig på DSB’s nuværende økonomiske situation, og dermed har bag-
grund i manglende økonomi til at købe nogle af de "standardtog", som DSB selv
angiver findes på markedet.
Svar:
Spørgsmålet har været forelagt DSB, som oplyser:
”Der opereres i togbranchen ikke med begrebet ”standard-tog”. Alle nye tog vil
skulle gennemgå en række tilpasninger for at kunne indsættes i drift i Dan-
mark, herunder eksempelvis tilpasninger til infrastruktur og IT.
Det, som togbranchen i stedet gør, er at basere deres togudvikling og –
produktion på anvendelse af eksisterende og afprøvede komponenter, således
at udviklingsomkostninger og risici minimeres og driftsstabilitet øges.
DSB’s nuværende økonomiske situation har ingen sammenhæng til de materi-
elscenarieanalyser, som er udarbejdet. Materielscenarierne er alene udarbejdet
for objektivt at belyse økonomiske og køreplansmæssige forskelle på forskellige
materieltyper, bl.a. til kørsel i den såkaldte ”Time-model”.”
Jeg kan endvidere tilføje, at DSB’s beslutningsoplæg
Fremtidens Tog
er blevet
eksternt kvalitetssikret. Fsva. spørgsmålet om valg mellem forskellige scenarier
– herunder prisforskelle m.v. ved scenarier med eller uden højhastighedstog til
betjening af Timemodellen - anfører Deloitte bl.a.:
”Beregningerne af årlige omkostninger per scenarie vurderes ikke at være
valide og aktuelle, idet omkostningstallene fra MP2030- modellen baserer sig
på viden om markedet for eltog, der som tidligere redegjort for vurderes ikke
at have den fornødne fuldstændighed eller aktualitet.”