Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1399378_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. september 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. september stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 1016:
Ministeren bedes bekræfte, at forøgelsen af jernbanens markedsandel i Dan-
mark primært skal ske gennem indførelsen af en "taktkøreplan" med optimale
skiftetider og deraf kortest mulig rejsetid for alle rejser med kollektiv transport.
Svar:
Det er korrekt, at Timemodellen vil levere et stort bidrag til at forøge jernba-
nens markedsandel i Danmark. Fremtidens tog vil gøre jernbanen mere attrak-
tiv for passagererne, og de vil desuden være markant hurtigere end bilen på en
lang række relationer.
Med Timemodellen indføres der en ”takt”, hvor Superlyntogene i hver sin ret-
ning befinder sig på forskellige knudepunkter hver time. Med en times rejsetid
mellem de største stationer kan Superlyn mødes i runde minuttal (00 eller 30) i
begge retninger på disse stationer. Disse togmøder i runde minuttal giver opti-
male muligheder for at etablere tilsluttende togforbindelser i timemodel-
knudepunkterne. Togmøderne forudsætter de infrastrukturanlæg, der indgår i
aftalen om Togfonden DK. Det betyder blandt andet, at der også kan indføres
hurtige skift fra Superlyn til regional- og IC-tog med de såkaldte ”prioriterede
korrespondancer”, hvilket medfører at rejsetidsgevinsterne spreder sig til hele
landet.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke