Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1399586_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. september 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. september stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 1015:
Ministeren bedes be- eller afkræfte, at Timemodellen ikke alene omhandler
rejsetider mellem landets største byer, men er forudsætningen for indførelsen
af en ny køreplansstruktur (en taktkøreplan) med optimale skiftetider mellem
Superlyntog, Intercitytog, Regionaltog og busser for at opnå størst mulig reduk-
tion i den samlede rejsetid med kollektiv transport uanset rejsens start og
destination.
Svar:
Det er korrekt, at Timemodellen ikke alene handler om at opnå kortere rejseti-
der mellem landets fem største byer. Med Timemodellens køreplan og de reste-
rende projekter, der ligger i Togfonden DK, vil rejsetidsgevinsterne sprede sig
”som ringe i vandet” til hele landet, og dermed også gavne passagerer, som
rejser på korte strækninger og mellem mindre byer.
Med Timemodellen indføres der en ”takt”, hvor Superlyntogene i hver sin ret-
ning befinder sig på forskellige knudepunkter hver time. Med en times rejsetid
mellem de største stationer kan Superlyn mødes i runde minuttal (00 eller 30) i
begge retninger på disse stationer. Disse togmøder i runde minuttal giver opti-
male muligheder for at etablere tilsluttende togforbindelser i timemodel-
knudepunkterne. Togmøderne forudsætter de infrastrukturanlæg, der indgår i
aftalen om Togfonden DK. Det betyder blandt andet, at der også kan indføres
hurtige skift fra Superlyn til regional- og IC-tog med de såkaldte ”prioriterede
korrespondancer”.
Med indførelse af de prioriterede korrespondancer vil der være en kort omstig-
ningstid mellem Superlyntogene og IC- og regionaltog, som sikrer, at kørepla-
nen bliver tilrettelagt, således togene passer sammen og passagererne ikke skal
spilde tiden, når de skifter tog.
Den nye trafik, der kan realiseres med Timemodellen skaber også nye mulighe-
der for bustrafikken, og der er selvfølgelig vigtigt at bustrafikken tilpasses den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399586_0002.png
nye trafik, således borgerne bedst muligt kan blive bragt til og fra toget og få en
optimal samlet rejse.
Timeplanen er blandt andet inspireret af planen ”Bahn 2000” i Schweiz, hvor
togkørslen i trekanten Basel–Zürich–Bern siden 2005 har været omlagt til en
timemodel. Grundlaget for dette har været, at man gennem infrastrukturfor-
bedringer har nedbragt rejsetiden på disse strækninger til lige under en time.
Formålet med timetakten er – som det er tilfældet med timemodellen i Dan-
mark – at sikre de bedst mulige skifteforhold og dermed en væsentlig reduktion
af den samlede rejsetid ikke bare mellem knudepunkterne, men mellem statio-
nerne i det samlede net.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke