Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1436359_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. december 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11.september 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 1014:
Ministeren bedes oplyse, hvilke økonomiske forudsætninger (nuværende og
fremtidig gældssætning, omsætning, passagertilvækst, etc.), der ligger bag
DSBs udfærdigelse af "Fremtidens Tog Beslutningsoplæg", herunder hvilke
gældsforpligtelser der påhviler DSB forud for anskaffelsen af nye lånefinansie-
rede tog, og hvornår disse gældsforpligtelse er indfriet.
Svar:
Spørgsmålet har været forelagt DSB, som oplyser:
”Som angivet i beslutningsoplæggets afsnit omkring Investering, har Fremti-
dens Tog i fase 1 ikke antaget eller beregnet finansieringsomkostninger, men
alene opgjort den forventede investering, herunder til anskaffelse af togsæt,
gennemførsel af afledte projekter, samt eksekvering af programmet. Der er
således ikke medtaget overvejelser omkring nuværende eller fremtidig gæld.
Da der for nuværende alene er tale om en omkostningsvurdering er der således
heller ikke gjort antagelser omkring den fremtidige indtægtssituation, herunder
de økonomiske effekter af øget passagervækst.
Det skal bemærkes at der i forbindelse med evaluering af materielscenarier er
opgjort relative effekter på passagertal og indtægter herfra. Disse tal er opgjort
af Trafikstyrelsen og alene medtaget for at sikre sammenligningsgrundlaget på
tværs af scenarier.”
DSB vil i de kommende år få behov for at anskaffe nye eltog til erstatning for
eksisterende tog og for at imødekommelse passagertilvæksten. Det konkrete
behov vil dog afhænge af, hvordan den endelige samlede materielplan kommer
til at se ud, samt hvordan passagervæksten rent faktisk udvikler sig. Som andre
virksomheder må DSB i praksis finansiere sine investeringer gennem låneopta-
gelse, hvor overskuddet fra den løbende drift – herunder statens betaling til
DSB - skal betale renter og afdrag. I takt med at de gamle tog udrangeres opstår
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436359_0002.png
der imidlertid rum til afskrivning af nyt materiel OG forrentning af de tilhøren-
de lån.
Det betyder naturligvis, at vi skal sikre et DSB, som fortsat kan løfte opgaven
med at sikre den løbende finansiering af togmateriellet. DSB gennemfører i
disse år store effektiviseringer, der løbende billiggør driften. Hertil kommer, at
DSB med de nye tog kan udnytte mulighederne for hurtige rejsetider i Time-
modellen, hvilket også forbedrer økonomien markant.
Det betyder samlet set, at der skabes et tilstrækkeligt økonomisk råderum in-
den for den nuværende kontraktbetaling til, at DSB kan varetage den økonomi-
ske udfordring, det er at anskaffe fremtiden tog.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke