MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. september 2014
2014-3750
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. september 2014 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 1006:
Ministeren bedes oplyse i forlængelse af TRU alm. del bilag 380, hvor det
fremgår, at Deutsche Bahn har valgt at indstille nattogsforbindelser mellem
København og Amsterdam/Basel/Prag, hvordan dette hænger sammen med, at
DSB i en pressemeddelelse af 17. juni d.å. skriver, at det er en fælles beslutning
mellem DSB og Deutsche Bahn at nedlægge strækningerne pga. dårlig økono-
mi.
Svar:
Som det fremgår af min besvarelse af TRU 908, så bortfalder det internationale
nattog mellem København og Padborg fra den nye køreplan i december 2014,
som led i, at Deutsche Bahn har meddelt, at man generelt planlægger at indstil-
le al nattogskørsel over hele Europa.
Hvorledes beslutningen om at indstille nattoget til/fra København er blevet
truffet i Deutsche Bahn, har jeg ikke kendskab til. Jeg kan blot konstatere, at
DSB’s mulighed for at udføre internationale togforbindelser er afhængig af et
samarbejde med en udenlandsk part i henhold til kontrakten mellem Trans-
portministeriet og DSB. Hvis denne mulighed bortfalder – som det er tilfældet
med Deutsche Bahn – bortfalder samtidig DSB’s betjeningsforpligtelse.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke