Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1287707_0001.png
1287707_0002.png
DEPARTEMENTET
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
8. oktober 20132013-3685
TransportministerietFrederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon 41 71 27 00[email protected]www.trm.dk
Transportudvalget har i brev af 2. oktober 2013 stilling mig følgende spørgsmål1 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra (MFU) Karsten Lauritzen (V).

Spørgsmål nr. 1:

”Mener ministeren, at det ligger indenfor bestemmelserne i loven om valgpla-kater på vejareal (lov nr. 379 af 2/5/2011) om, at valgplakater ikke må udgøreen fare for trafiksikkerheden, hvis en kommune (vejbestyrelse) beslutter, at allevalgplakater i byzoner indenfor 50 meter fra signalanlæg og større vejkrydssamt udenfor byzoner i oversigtsarealer ved vejmundinger (ca. 100-150 meterfør og efter vejmundingen) udgør en fare for trafikken, og at valgplakater derforikke må ophænges disse steder? Da der ønskes en afklaring af forholdet indenopsætningen af valgplakater påbegyndes, bedes spørgsmålet besvaret indenden angivne frist.”

Svar:

Bestemmelserne om valgplakater, som blev indført i vejloven og i privatvejslo-ven med lov nr. 379 af 2. maj 2011, regulerer, hvor valgplakater må ophængesog konkrete situationer, hvor valgplakater ikke må ophænges.Reglen om, at valgplakater ikke må udgøre en fare for trafiksikkerheden, givervejbestyrelserne et skøn til at vurdere, hvornår en valgplakat er til fare for tra-fiksikkerheden. Der er derfor ikke indsat konkrete afstandskrav, som f.eks. atophængning af valgplakater indenfor 50 meter fra signalanlæg og større vej-kryds i byzoner udgør en fare for trafiksikkerheden.Det er min vurdering, at en kommune derfor ikke på forhånd kan beslutte, atalle valgplakateri byzoner indenfor 50 meter fra signalanlæg og større vejkrydssamt udenfor byzoner i oversigtsarealer ved vejmundinger (ca. 100-150 meterfør og efter vejmundingen) udgør en fare for trafikken. Det skyldes, atspørgs-målet om, hvorvidt en valgplakat er ophængt, så den udgør en fare for trafik-sikkerheden, altid vil bero på en konkret vurdering af forholdene på vejen.Det udelukker ikke, at en kommune kan opstille overordnede vejledende ret-ningslinjer, så de opstillingsberettigede og partierne har et udgangspunkt, nårde skal sætte plakaterne op. Jeg skal blot understrege, at hvis en valgplakat, der
BankEANCVR
Danske Bankreg. 0216 kt. 4069 065880579800089342943265717
ellers overholder formkravene, bliver nedtaget, skal det være konkret begrun-det i de trafiksikkerhedsmæssige forhold på det konkrete sted.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr