Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1396857_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 8. september 2014
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: DEPPRR
Sags nr.: 1404320
Dok nr.: 1521064
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 11. juli 2014 stillet
følgende spørgsmål nr. 991 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Li-
selott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 991:
”Kan ministeren oplyse, hvor mange fejl fordelt pr. region, der er indberettet
ved vagtlægekald før og efter indførelsen af, at borgere skal ringe til en vagtte-
lefon, før de tager på skadestuen? Kan ministeren oplyse, om der er sammen-
hæng mellem antallet af fejl, og indførslen af akuttelefonen, hvorefter borgerne
ikke længere kan møde op akut på skadestuen? Kan ministen oplyse, om det
er i alle regioner, at man skal kontakte lægevagten/akuttelefonen, før man ta-
ger på skadestuen?”
Svar:
Ministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Danske Regio-
ner.
I forhold til spørgsmålene om sammenhængen mellem indførelse af visiteret
adgang og antallet af fejl oplyser Danske Regioner følgende:
”Der kan ikke gives et entydigt svar på spørgsmål om udviklingen i antallet af
fejl ved opkald til lægevagten før og efter regionerne har indført visitation til
akutmodtagelserne (der indeholder skadestuefunktionen). Der findes ikke re-
levante data, der kan belyse spørgsmålet, bl.a. fordi regionerne gennem de
senere år har foretaget omorganiseringer på akutområdet f.eks. med indførsel
af akuttelefoner mv.
Samlet set er det ikke regionernes indtryk, at der er sket flere fejl hos læge-
vagten i forbindelse med indførslen af visitation til akutmodtagelserne. Regio-
nerne har forsøgt at finde relevante data for fejl, der kan belyse problemstillin-
gen, men disse data skal tages med væsentlige forbehold. Dette gælder bl.a.
for data for utilsigtede hændelser, fordi utilsigtede hændelser kun omfatter de
fejl der bliver indberettet, og kan dække over et bredt spekter af hændelser.
Endelig reflekterer antallet af utilsigtede hændelser også hvorvidt der er en
kultur om at indberette fejl eller ej.
Region Nordjylland
Region Nordjylland har indført visitation til alle skadestuer /akutmodtagelser fra
2012. Fra 2013-2014 er der behandlet 23 klager og 46 utilsigtede hændelser
over Lægevagten. Der findes ikke data fra før 2012. Regionen har ikke mulig-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396857_0002.png
Side 2
hed for at vurdere, om de indkomne klager eller utilsigtede hændelser har
sammenhæng til visitationen til skademodtagelse.
Region Midtjylland
Der har været forskellige praksis i Region Midtjylland vedr. visitation til akut-
modtagelse/skadestue inden 4. september 2012. Fra 4. september 2012 er
der indført enstrenget visitation i hele regionen, således at alle borgere i regio-
nen skal ringe til egen læge eller lægevagt ved akut skade eller sygdom.
På den baggrund kan der oplyses følgende data over utilsigtede hændelser i
lægevagten fra:
1.september 2010 – 4. september 2012: 70 hændelser
5. september 2012 - 12. august 2014: 121 hændelser
En gennemgang af de utilsigtede hændelser i lægevagten i Region Midtjylland
viser for eksempel, at der ikke er en sammenhæng i forhold til før/efter indførs-
len af ensartet visitation.
Region Syddanmark
I Region Syddanmark har lægevagtens opgavesammensætning ændret sig i
forbindelse med indførslen af skadevisitationen fra 1. april 2014. Sammen-
hængen mellem antallet af indberettede fejl i lægevagten og indførelsen af læ-
ge- og skadevisitation lader sig derfor vanskeligt undersøge. Region Syddan-
mark har dog opgjort forskellige klager over lægevagten:
Serviceklager: 24 klager i 2013 og 14 klager i 2014 (opgjort indtil 1. august).
Utilsigtede hændelser: 23 hændelser i 2013 og 29 hændelser i 2014 (opgjort
indtil 1. august).
Sammenlagt vurderer regionen at antallet af klager før og efter indførsel af vi-
sitation er nogenlunde ensartet.
Region Sjælland
I Region Sjælland er der indført visitation til akutmodtagelserne via en akutte-
lefon pr. 3. oktober 2011.
I 2010 modtog patientombuddet otte lægefaglige klager over lægevagten,
hvoraf der blev givet medhold i en klage. Desuden er der indberettet to ser-
viceklager over lægevagten.
I 2012 modtog patientombuddet seks lægefaglige klager over lægevagten og
der blev givet medhold i en klage. Desuden er der indberettet tre ser-
viceklager.
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden indførte 1. januar 2014 enstrenget visitation til akut-
modtagelser og akutklinikker via akuttelefonen 1813. Akuttelefonen løser en
bredere vifte af opgaver end lægevagten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
I de første fire måneder i 2013 er der registreret 27 utilsigtede hændelser i for-
bindelse med lægevagten. I de første fire måneder i 2014 er der registre-ret
627 utilsigtede hændelser hos akuttelefonen.
Region Hovedstaden vurderer, at disse data ikke direkte er sammenlignelige
fordi antallet af rapporterede hændelser ikke afspejler den reelle forekomst af
utilsigtede hændelser, men i højere grad hvorvidt der er etableret en rapporte-
ringskultur. Desuden løser akuttelefonen som nævnt en bredere vifte af opga-
ver end lægevagten.
Ingen region kan konstatere en sammenhæng mellem antallet af fejl og ind-
førslen af akuttelefon eller anden visitation til akutmodtagelser/skadestue.
Regionerne peger på, at det ikke er muligt ud fra data vedr. utilsigtede hæn-
delser at udtale sig om årsagssammenhænge eller sammenligne med tal, der
vedrører den tidligere lægevagtfunktion.”
I forhold til spørgsmålet om telefonisk visitation til skadestuerne oplyser Dan-
ske Regioner følgende:
”Alle regioner har indført visitation til akutmodtagelserne på sygehusene, her-
under skadestuefunktionen. Dette er bl.a. sket i forlængelse af Økonomiaftalen
for 2013, hvor det blev aftalt at:
Regeringen og Danske Regioner er enige om
frem mod foråret 2014 gradvist at indfase visiteret adgang til landets fælles
akutmodtagelser, idet visiteret adgang er et afgørende tiltag i forhold til at sikre
patienten det rette behandlingstilbud og derigennem sikre en effektiv udnyttel-
se af sundhedsvæsenets ressourcer.”
Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Danske Regioner og i øvrigt tilføje,
at det er vigtigt, at der i sundhedsvæsenet er åbenhed om fejl og at der arbej-
des systematisk med at følge op på fejl og utilsigtede hændelser. Regeringen
lægger derfor i den nye sundhedsstrategi ”Jo før jo bedre” op til at modernise-
re den nuværende ordning for indberetning og læring af utilsigtede hændelser.
Formålet er bl.a. at styrke arbejdet med patientsikkerheden og sikre, at de ind-
berettede fejl i højere grad bliver brugt til at forebygge nye fejl.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Peter Ravn Riis