Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 30. september 2014
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMANI
Sags nr.: 1404211
Dok nr.: 1533996
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 11. juli 2014 stillet
følgende spørgsmål nr. 990 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott
Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 990:
”Hvad er de forventede besparelser/omkostninger, hvis Danmark indfører
samme regler for frit valg for danske patienter i Danmark som i de øvrige EU-
lande, dvs. frit hospitalsvalg på hovedparten af ambulante behandlinger fra
dag ét?”
Svar:
Som det fremgår af min besvarelse af SUU-spørgsmål nr. 986, er det min op-
fattelse, at det samlede regelsæt, altså de danske regler om udredningsret,
udvidet frit sygehusvalg m.v. sammen med bl.a. de europæiske rettigheder,
sikrer et stærkt offentligt, dansk sygehusvæsen og understøtter ambitionen om
et godt, effektivt og tidssvarende sundhedsvæsen med styring af offentlige,
skattefinansierede udgifter.
Det vil være meget vanskeligt at udarbejde konkrete og præcise beregninger
over de økonomiske konsekvenser, som et ubegrænset frit valg til udredning
og behandling på privathospitaler i Danmark måtte medføre på kort og lang
sigt. Bl.a. fordi det på langt sigt kan have store konsekvenser for organisering
og styring af det samlede sundhedsvæsen.
Hvis der indføres ubegrænset udvidet frit valg til udredning og behandling vil
det omfatte langt hovedparten
1
af den ambulante aktivitet, svarende til omkring
25 mia. kr., jf. tabel 1. Det skal yderligere ses i lyset af at sundhedsvæsenet
konstant udvikler sig mod mere ambulant behandling, og retten vil på sigten
omfatte en endnu større andel.
Tabel 1
Offentlige udgifter og aktivitet i sygehusvæsen, 2013
Antal kontakter
Sygehuse i alt
Heraf:
- Stationær aktivitet
- Ambulant aktivitet
90 pct. af den ambulante aktivitet
1,4
7,6
6,8
39,8
27,3
24,6
mio.
Udgifter, mia. kr.
Anm.: Ambulante besøg ved røntgenafdelinger og klinisk biokemiske afdelinger indgår ikke i opgørelserne. Det
bemærkes, at de specialiserede ambulante behandlinger er tungere og dermed dyrere i gennemsnit. Dermed
vurderes de 24,6 mia. kr. at være et overkantsskøn.
1
EU-rettigheden gælder for ambulante ikke-specialiserede behandlinger. Sundhedsstyrelsen har
en grov tommelfingerregel om, at omkring 10 pct. af al sygehusaktivitet er specialiseret. Dermed
omfatter forslaget potentielt ca. 90 pct. af den samlede ambulante aktivitet.