Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1403118_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 30. september 2014
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMANI
Sags nr.: 1404211
Dok nr.: 1533996
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 11. juli 2014 stillet
følgende spørgsmål nr. 990 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott
Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 990:
”Hvad er de forventede besparelser/omkostninger, hvis Danmark indfører
samme regler for frit valg for danske patienter i Danmark som i de øvrige EU-
lande, dvs. frit hospitalsvalg på hovedparten af ambulante behandlinger fra
dag ét?”
Svar:
Som det fremgår af min besvarelse af SUU-spørgsmål nr. 986, er det min op-
fattelse, at det samlede regelsæt, altså de danske regler om udredningsret,
udvidet frit sygehusvalg m.v. sammen med bl.a. de europæiske rettigheder,
sikrer et stærkt offentligt, dansk sygehusvæsen og understøtter ambitionen om
et godt, effektivt og tidssvarende sundhedsvæsen med styring af offentlige,
skattefinansierede udgifter.
Det vil være meget vanskeligt at udarbejde konkrete og præcise beregninger
over de økonomiske konsekvenser, som et ubegrænset frit valg til udredning
og behandling på privathospitaler i Danmark måtte medføre på kort og lang
sigt. Bl.a. fordi det på langt sigt kan have store konsekvenser for organisering
og styring af det samlede sundhedsvæsen.
Hvis der indføres ubegrænset udvidet frit valg til udredning og behandling vil
det omfatte langt hovedparten
1
af den ambulante aktivitet, svarende til omkring
25 mia. kr., jf. tabel 1. Det skal yderligere ses i lyset af at sundhedsvæsenet
konstant udvikler sig mod mere ambulant behandling, og retten vil på sigten
omfatte en endnu større andel.
Tabel 1
Offentlige udgifter og aktivitet i sygehusvæsen, 2013
Antal kontakter
Sygehuse i alt
Heraf:
- Stationær aktivitet
- Ambulant aktivitet
90 pct. af den ambulante aktivitet
1,4
7,6
6,8
39,8
27,3
24,6
mio.
Udgifter, mia. kr.
Anm.: Ambulante besøg ved røntgenafdelinger og klinisk biokemiske afdelinger indgår ikke i opgørelserne. Det
bemærkes, at de specialiserede ambulante behandlinger er tungere og dermed dyrere i gennemsnit. Dermed
vurderes de 24,6 mia. kr. at være et overkantsskøn.
1
EU-rettigheden gælder for ambulante ikke-specialiserede behandlinger. Sundhedsstyrelsen har
en grov tommelfingerregel om, at omkring 10 pct. af al sygehusaktivitet er specialiseret. Dermed
omfatter forslaget potentielt ca. 90 pct. af den samlede ambulante aktivitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403118_0002.png
Side 2
Kilde: SSI
Dermed er der en risiko for, at markedet for private sygehuse over tid udvides
betydeligt på bekostning af det offentlige sygehusvæsen, og dermed på sigt
giver en helt anden sygehusstruktur end i dag.
En sådan omfordeling mellem offentlige og private hospitaler vil skabe en situ-
ation med meget vidtrækkende afledte effekter og potentielt væsentlige mer-
udgifter. Det kan bl.a. ske, såfremt der opstår en:
Priseffekt.
Hvis den aftalte pris på de private sygehuse i gennemsnit
svarer til 85 pct. af den gennemsnitlige DRG-takst
2
, men den margina-
le pris ved at behandle én ekstra patient i det offentlige sygehuse er
lavere, vil forslaget indebære offentlige merudgifter.
Tilpasningseffekt (substitution).
Forslaget indebærer merudgifter, så-
fremt det offentlige ikke formår at nedsætte egne sygehusomkostnin-
ger for den aktivitet og kapacitet, der flyttes til de private, krone for
krone. Det kan være vanskeligt at opnå sådan en tilpasning fuldt ud, jf.
generel træghed i kapacitetstilpasninger i sygehusvæsenet.
Risiko for indikationsskred.
Patienternes direkte ret til ambulant be-
handling i det private sundhedsvæsen kan indebære en potentiel risi-
ko for indikationsskred, overbehandling mv., bl.a. fordi patienterne kan
fastholdes til videre behandling i dette system. Det offentlige som be-
taler har således ikke den samme styringsmulighed som i dag på en
forholdsmæssigt stor andel af den samlede sygehusaktivitet.
Volumeneffekt.
Betydningen af ovenfornævnte forhold afhænger bl.a.
af volumen af den ambulante aktivitet, der bliver flyttet til de private
sygehuse. Flyttes en stor del af de offentlige behandlinger til de priva-
te sygehuse samtidigt med en negativ pris- og tilpasningseffekt, vil
merudgifterne vokse sig til en betydelig størrelse.
Hvis rettigheden på sigt kommer til at blive anvendt i et større omfang, sådan
så fx 20 pct. af den ambulante behandling flyttes til private sygehuse, vil det
skønsmæssigt betyde, at omkring 4,2 mia. kr. bliver omfordelt fra det offentlige
til de private hospitaler, jf. tabel 2. Dertil kommer eventuelle merudgifter som
følge af ovenstående effekter.
Tabel 2
Grove skøn: Merudgifter ved ret til ambulant behandling og operation direkte efter henvisning
Andel ambulante behandlinger
5 pct.
10 pct.
20 pct.
30 pct.
40 pct.
Mia. kr., 2013-PL.
Omfordeling ml. offentlige og private hospitaler:
1,0
2,1
4,2
6,3
8,4
Anm.: Ambulante besøg ved røntgenafdelinger og klinisk biokemiske afdelinger indgår ikke i opgørelserne. Kilde:
Egne beregninger pba. data fra SSI
2
85 pct. svarer til det niveau, DUF-taksterne er i dag
.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Opbygning over tid af to parallelle sygehusvæsener kan dermed potentielt set
skabe en væsentlig dødvægt og et øget udgiftspres. Hermed er der en fare for
uhensigtsmæssig anvendelse af knappe både økonomiske og personalemæs-
sige ressourcer og udfordringer ved at sikre behandling af høj kvalitet til
alle
patienter, også dem med komplicerede sygdomme.
Det er efter min opfattelse ikke den rette prioritering af vores fælles ressourcer.
Jeg ønsker at fastholde et fælles stærkt, offentligt sygehusvæsen, hvor patien-
terne kan modtage hurtig udredning og behandling til tiden, og hvor patienter-
ne – hvis det offentlige sygehusvæsen ikke kan tilbyde behandling til tiden –
får mulighed for at anvende private sygehuse på de områder, hvor de strate-
gisk giver mening via fx udbud mv.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Anna Skat Nielsen