Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 30. september 2014
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMANI
Sags nr.: 1404211
Dok nr.: 1533999
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 11. juli 2014 stillet
følgende spørgsmål nr. 986 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott
Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 986:
”Patientmobilitetsdirektivet giver på hovedparten af ambulante behandlinger
danske patienter bedre mulighed for at blive behandlet i andre EU-lande end i
Danmark, idet danskere fra dag ét med en henvisning i hånden kan søge be-
handling i f.eks. Malmø. Vil ministeren overveje at gøre reglerne for frit valg af
hospital ens for danskere både i og uden for Danmark?”
Svar:
Jeg kan henholde mig til min besvarelse af SUU spørgsmål nr. 979 af 11. au-
gust 2014, hvoraf det bl.a. fremgår, at direktivet, jf. også lovforslag L 33 frem-
sat den 3. oktober 2013, alene vedrører grænseoverskridende sundhedsydel-
ser. Det tilkommer fortsat Danmark og de øvrige medlemsstater at beslutte,
hvordan de vil indrette deres sundhedsvæsener, herunder i hvilket omfang
man vil inddrage private sygehuse og klinikker i løsningen af de offentligt fi-
nansierede sundhedstilbud. Det er understreget i direktivets betragtning nr. 4,
at medlemsstaterne har ansvaret for at levere sikre, effektive og kvantitativt til-
strækkelige sundhedsydelser af høj kvalitet til borgerne på deres område.
Den nationale indretning af det danske sundhedsvæsen og tilhørende patient-
rettigheder, eksempelvis det udvidede frie sygehusvalg, jf. sundhedslovens §
87, finder således anvendelse i forhold til behandling af dansk sikrede perso-
ner på private sygehuse, klinikker m.v. i Danmark.
Det samlede regelsæt sikrer efter min opfattelse et stærkt offentligt, dansk sy-
gehusvæsen og giver samtidig valgmuligheder ift. behandling på private syge-
huse, og understøtter ambitionen om et godt, effektiv og tidssvarende sund-
hedsvæsen, hvor der holdes styr på de offentlige, skattefinansierede udgifter.
Hertil vil jeg fremhæve, at vi nationalt har stærke patientrettigheder. Eksem-
pelvis retten til udvidet frit sygehusvalg og retten til hurtig udredning. Ved an-
vendelse af disse rettigheder er der ikke krav om forhåndsgodkendelse, pati-
enterne skal ikke selv lægge ud for behandlingen, og ophold og transport kan
være bekostelig, når behandlingen finder sted i andre EU/EØS-lande. Ved be-
handling her i landet i det offentlige sygehusvæsen kan patienterne desuden
være sikre på at få hele behandlingsforløbet i sygehusvæsenet vederlagsfrit,
foruden at patienten er omfattet af de danske klage- og erstatningsregler.
På den baggrund har jeg ikke overvejelser om at ændre reglerne.