Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1392859_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 21. august 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: DEPTFE
Sags nr.: 1404198
Dok nr.: 1507990
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. juli 2014 stillet
følgende spørgsmål nr. 983 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
medlem af udvalget, Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 983:
’’Ministeren bedes kommentere artikel i Avisen.dk den 10. juli 2014 om konse-
kvenserne af priserne på medicin, herunder om ministeren vil gribe ind over for
de svingende medicinpriser.”
Svar:
Det kan generelt oplyses, at der er fri prisdannelse på lægemidler i Danmark.
De danske myndigheder fører ikke særlig kontrol med lægemiddelproducen-
ternes og lægemiddelimportørernes prisfastsættelse af lægemidler i den for-
stand, at myndighederne skal godkende prisen på det enkelte lægemiddel. Det
er således den enkelte virksomhed, der fastsætter apotekets indkøbspris for
virksomhedens produkter. Konkurrencerådet, som betjenes af Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, fører dog tilsyn med, at prisfastsættelsen på lægemid-
ler sker i overensstemmelse med konkurrencelovgivningens regler herom.
Salg af lægemidler er dermed underlagt normale markedsvilkår, hvor udbud-
det og priserne fastsættes af de virksomheder, der leverer produkterne til læ-
gemiddelmarkedet. Priserne afhænger blandt andet af, om lægemidlerne er
patentbeskyttede, og om der er konkurrence fra kopilægemidler (generika) el-
ler parallelimporterede produkter. Da markedet ikke reguleres af myndighe-
derne, kan priserne således svinge alt efter, hvordan markedet udvikler sig.
Der benyttes dog flere instrumenter til at sikre lave priser på den medicin, som
sælges fra apotekerne.
For det første er der etableret et 14-dages udbud, der indebærer, at lægemid-
delproducenter og –importører skal melde priser ind til Sundhedsstyrelsen for
den kommende 14-dages periode. Når producenter og importører har meldt
priserne ind til styrelsen, er prisen for et givent lægemiddel fastlagt for 14-
dagesperioden. Ved 14-dages udbud konkurrerer producenter af generiske
lægemidler – dvs. lægemidler med det samme aktive indholdsstof – om at bli-
ve det billigste på markedet for en 14-dagesperiode. Ved at vinde udbuddet får
producenten hele markedet i perioden, da apotekerne er forpligtet til at tilbyde
borgerne det billigste generiske lægemiddel. Danmark er blandt de lande i Eu-
ropa, der har de laveste priser på generiske lægemidler, hvilket bl.a. kan til-
skrives systemet med 14-dagesudbud.
Desuden er der indført et prisbegrænsende instrument for lægemidler, som er
omfattet af patent, og hvor der derfor ikke er andre generiske lægemidler på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
markedet. Hovedparten af disse lægemidler er således omfattet af aftaler, der
indgås med industrien, hvorefter der sættes et loft over, hvor meget priserne
må stige. For lægemidler, der er beskyttet af patent, er der ikke store udsving i
medicinpriserne, bl.a. grundet prisaftaler, mens priser på generiske lægemidler
godt kan svinge, grundet konkurrencen. Andre faktorer, som også har indfly-
delse på prisdannelsen, er desuden råvarepriser og distributionsomkostninger.
I artiklen nævnes det, at nye regler, som blev indført af ministeriet for et år si-
den, har ført til kraftige prisudsving, fordi det nu er mere risikofrit for medicinal-
firmaerne at sætte priserne op og ned.
Med de nye regler er der lagt et loft over, hvor mange lægemiddelpakninger
per prisperiode apotekere kan returnere til eller blive priskrediteret for af medi-
cinalfirmaerne.
Formålet med regelændringerne er at begrænse spekulativ adfærd fra apote-
kere, som havde den konsekvens, at få apotekere ”støvsugede” markedet for
det billigste generiske lægemiddel i en prisperiode. Enkelte apotekers ”støv-
sugning” af markedet betød, at de billigste generiske lægemidler ikke var til-
gængelige for øvrige apotekere for salg til forbrugerne.
Ministeriet har bedt Statens Serum Institut (SSI) om at foretage beregninger
på antallet af prisudsving med henblik på at kunne få en indikation af, om re-
gelændringerne kan have medført flere prisudsving. SSI har undersøgt prisud-
sving i året inden regelændringerne og sammenlignet dette med året efter de
nye regler. Beregningerne indikerer, at prisudsving på lægemidler er reduceret
med cirka 10 pct. i året efter indførelsen af de nye regler. Dermed synes re-
gelændringerne ikke at have medført flere prisudsving. Jeg mener desuden, at
de nævnte tiltag fungerer fornuftigt som prisbegrænsende instrumenter og jeg
har således ikke umiddelbart planer om at ændre ved disse.
I forhold til artiklens udsagn om, at nogle kunder afstår fra at købe medicin
grundet det nuværende system, hvor medicintilskuddet ikke er fordelt jævnt
over hele året, kan det oplyses, at borgere med en såkaldt kronikerbevilling
har mulighed for at få en henstandsordning. En henstandsordning indebærer
netop, at egenbetalingen fordeles jævnt henover tilskudsåret.
En kronikerbevilling kan gives af Sundhedsstyrelsen efter ansøgning fra pati-
entens praktiserende læge til personer, som er kronisk syge og som har store
udgifter til medicin. Såfremt en borger har fået udstedt en kronikerbevilling af
Sundhedsstyrelsen, har apoteket pligt til at tilbyde borgeren henstand med
egenbetalingen til tilskudsberettiget medicin.
Desuden kan borgere, som er økonomisk dårligt stillede, søge om kommunalt
tilskud til den del af medicinen, som borgeren ikke får dækket efter sundheds-
lovens regler om medicintilskud.
Med venlig hilsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Nick Hækkerup
/
Thomas le Fevre